In de Wolvenbuurt
De scholen zijn weer begonnen. In de Wolvenbuurt, op de Wittevrouwenkade opende vorige week de School voor Persoonlijk Onderwijs. Na twaalf jaar tijdelijk beheer weer een permanente gebruiker in de opgeknapte voormalige meisjesschool, de MMS uit 1881.
Schoolleider Petra Schutte ontvangt een groepje buurtbewoners. De entree, die men kent omdat in dit gebouw meerdere keren het stemlokaal voor de Wolvenbuurt was gevestigd, ontlokt enthousiaste reacties. De donkere hoge gang is omgetoverd in een lichte uitnodigende grote kantine. Twee achterliggende lokalen zijn erbij getrokken. Alles is nog maagdelijk wit met middelgroene accenten van het geschilderde houtwerk.
In de kantine staan naast de vele kleurig, organisch gevormde stoelen twee statige kerkbanken. Petra ’Die komen uit onze school in Deventer, daar hebben wij een vestiging in een kerk’. In het hele gebouw ligt een gemêleerd beige gladde pvc-vloerbedekking. Het dempt het geluid en je zou op het eerste gezicht kunnen denken dat het gietvloeren zijn. Aan het plafond de luchtbehandeling, tevens de warmtebron van het pand. De voormalige robuuste ijzeren verwarmingen zijn niet meer te vinden in het gebouw.
Op de wc hangen aandoenlijk, tijdelijke bordjes getekend door leerlingen. Geen lhbti maar duidelijk een mannetje en een vrouwtje. In de klassen wordt in kleine groepjes gewerkt. De leerlingen laten zich niet afleiden door de tien nieuwsgierig neuzende buurtbewoners.
Leerlingen op het plein dat via de Ridderschapstraat te bereiken is © Luuk Huiskes
De gymzaal heeft openslaande deuren naar het plein waar twee strak vormgegeven tafeltennisunits verankerd zijn. Op een deel plat dak liggen zonnepanelen. Het hele gebouw heeft als het ware een tweede jas aangekregen. Het UVO, het gemeentelijk vastgoedbedrijf waarvan de school huurder is, moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. Zij kunnen het zich niet permitteren dat hun bezit niet duurzaam is opgeknapt.
Kleinschalig
Petra Schutte ‘Wij zijn géén speciaal onderwijs. De School voor Persoonlijk Onderwijs is een netwerk van kleinschalige middelbare scholen die onderwijs in kleine klassen aanbieden. Wij hebben in onze klassen hoogstens 16 HAVO- of VWO -leerlingen zitten. Daardoor krijgt elke leerling persoonlijke aandacht. Onze school willen wij niet verder laten groeien dan 400 leerlingen in totaal’. Docenten hebben een eigen lokaal en de leerlingen wisselen om de 85 minuten van les. De lesblokken sluiten in het rooster goed op elkaar aan, zodat er zo min mogelijk rondhangende leerlingen in de wijk zullen zijn.
De meeste leerlingen komen met de fiets © Luuk Huiskes
Binnenkort gaat een buurtbewoner op pad met de docent geschiedenis en zijn leerlingen om het erfgoed in de buurt te bezoeken. Petra ’Wij hebben best wel wat ruimte tijdens het jaar ingebouwd om naar musea en theater te gaan als onderdeel van een les. Ook stimuleren wij het dat de docenten natuurkunde en scheikunde hun proeven doen in samenwerking met de universiteit.'
De school kent weinig hiërarchie. Er is een schoolleider, een conciërge en een team van docenten.
Buurt en de drie scholen
Op de Ridderschapstraat komen in de ochtend tegen negenen leerlingen aan. Sommigen gaan via de poort aan de achterkant van de SvPO het plein op en stallen hun fiets.
Anderen komen voor de Kathedrale Koorschool aan de Plompetorengracht, waarvan de achteringang naar het besloten plein ook op de Ridderschapsstraat ligt. En dan heb je nog de ouders die hun kleine hummels naar De Melkfabriek brengen, een crêche in een monumentaal koetshuis met aangrenzende buitenruimte aan het plein van de Kathedrale Koorschool.
‘Waarom komen de leerlingen via de achterkant de school binnen’ vraagt een buurtbewoner. ‘Het is er al druk genoeg. En aan de Wittevrouwenkade kan je je fiets prima stallen in de fietsenklemmen’. Petra ‘Omdat de leerlingen dan moeten omlopen naar het plein. De achteringang lijkt het meest logisch. Wij moeten nog even wennen en dan bekijken hoe wij het het beste kunnen doen’.
De School voor Persoonlijk Onderwijs heeft nog eventjes nodig om helemaal te landen in het gebouw en in de buurt. Voor wie interesse heeft, er is nog een vacature voor een docent aardrijkskunde.