Ledig Erf
Twee stoelen vangen precies de laatste herfststralen van de middagzon, dus we gaan nog snel even zitten op het terras van Louis Hartlooper, voordat om vijf uur alles potdicht gaat. We willen weten hoe de nieuwe indeling van het plein bevalt. Iedereen, zeker het uitgaanspubliek, spreekt consequent over Het Ledig Erf, maar het heet hier officieel Tolsteegbrug, overlopend naar Tolsteegbarrière. Het Ledig Erf ligt helemaal aan de overkant van het water.
Het niveauverschil tussen stoep en straat is verdwenen. Dat geldt ook voor de bushalte. Nog ingrijpender is de verwijdering van de ondergrondse afvalcontainers met hun bovenbouw op het trottoir voor de bioscoop. Dat scheelt! Naar andere veranderingen moeten we even zoeken. De bankjes bij de brug zijn verplaatst er is een strakke reclamezuil voor billboards neergezet, maar die staat al tijden op zwart.
© Gert-Jan Peddemors
Wel zijn er op de brug een drietal van die oerlelijke masten met stijve vaandels geplaatst. Reclame van de schouwburg staat erop maar je moet wel erg goed kijken om de tekst te lezen. Weg met die dingen. Nee, dan de twee schitterende billboards hoog op de voorgevel van de bioscoop - die zijn gelukkig gebleven.
Wat pas na enige tijd opvalt is dat het verkeer zo soepel doorloopt: de stoplichten zijn vaak uit of staan te knipperen. Voor het terras staan nu geen wachtende auto’s meer met hun hinderlijke benzinedampen. Het verkeer lijkt rustig zijn weg te zoeken. Ook het doorgaande verkeer van de Tolsteegsingel naar de Catharijnesingel lijkt er geen hinder van te ondervinden. Wat een simpele, doeltreffende vondst! Less is more - net zoals ook wordt geëxperimenteerd met het weghalen van teveel verkeersborden.
Sep zet de glazen bier voor ons neer en geeft desgevraagd haar oordeel. ‘Ons terras is met een derde groter geworden, terwijl het zelfs bij drukte een rustiger beeld geeft. Het is hier gewoon mooier geworden, veel meer gericht op wandelaars en fietsers. Maar voor de nieuwe lockdown stonden ‘s avonds de fietsen op de brug wel drie rijen dik en konden de mensen er nauwelijks doorheen, daar zou nog een oplossing voor moeten komen.’
© Luuk Huiskes
Er lopen filmbezoekers in en uit. Jan Willem ‘We komen hier af en toe vanuit Loenen. Het is wel een beetje ‘a sentimental journey’ voor ons. We liepen hier met de kinderwagen, en onze zoon heeft daar zijn afstudeerfeest gegeven. Deze plek is een aantrekkelijk stukje Utrecht geworden. Ook met vrienden spreek ik hier graag af, als toegang naar het centrum. Minder toeristen, gezelliger, de Twijnstraat met haar winkels. Het plein is fraaier en overzichtelijker geworden.’
Wilma komt net uit de film. ‘Het lijkt hier wel opgeruimd, het was zo’n rommelig geheel. De bushalte is weg, de terrassen liggen er uitnodigender bij, het verschil tussen straat en trottoir is weggehaald, prima zo! Dit wordt zo langzamerhand het leukste stukje Utrecht.’
© Gert-Jan Peddemors
Aan de overkant zitten Arie en Willem met een flesje bier op hun vertrouwde bankje. ‘We missen ons bushokje. Schuilplaats voor als het regent. En er staan hier maar twee bankjes, op ons oude plekje dichterbij het terras van café Ledig Erf was er meer ruimte. Maar… het is wel mooier geworden, moet ik eerlijk toegeven.’ ‘Kun je me een biertje betalen? En schrijven jullie dan ook een stukkie over de daklozen hier in de buurt?’ ‘Het verkeer is hier wel gevaarlijker geworden,’ zegt Willem. Maar Arie heeft een andere visie ‘Nee, jochie, het stroomt nu juist lekkerder door!’
Ja, hoe zit dat nou? We vragen het een verkeerskundige die hier vlakbij woont en een duidelijk beeld moet hebben van de effecten van het oude en het nieuwe stoplichtbeleid.
Henk Tromp (Move Mobility) ‘Nou, de statistieken geven die Arie helemaal gelijk. Verkeerskundigen zijn ook verbaasd. Wachttijden voor overstekende fietsers en voetgangers zijn drastisch verminderd en het verkeer stroomt rustig door, zelfs de bussen. Mensen denken door het rustiger beeld dat het verkeer is afgenomen, terwijl het tegenovergestelde juist het geval is. De gemeente denkt nu na over het weghalen van stoplichten op kruispunten in Utrecht, o.a. om fietsers nonstop routes te bieden. Het is echt een nieuwe trend in ons wereldje, een transitie in het stedelijk verkeersnetwerk. De stoplichten worden wel weer in werking gesteld bij grotere drukte en als de scholen uitgaan. Want met de huidige vormgeving van Het Ledig Erf kunnen kinderen nog niet altijd de juiste afweging maken bij het oversteken.’
Onze conclusie: Het Ledig Erf….. uh….Tolsteegbarrière…. is er sterk op vooruit gegaan, maar het heeft zijn definitieve vorm nog niet gevonden. We houden het in de gaten.
Gerelateerd bericht