Oudegracht
Chocoladewinkel Cacao op de Oudegracht zit in een diep pand. Tussen de verkoop- winkel en het atelier, achter in de zaak, zit een glazen wand. 'Mensen kunnen zien dat het hier daadwerkelijk gemaakt wordt'. De chocolade zie je door de machines stromen.
Met rustige jazzmuziek op de achtergrond vertelt oprichtster en eigenares Martina van Smeden over haar prachtige chocoladewinkel, die dit jaar tien jaar bestaat. Ze begon op de huidige locatie, kleinschalig, met het maken van bonbons.
Van Smeden woont elders in de stad. ‘Ik wil graag privé en winkel gescheiden houden’.
Klanten komen op de fiets of parkeren hun auto in de parkeergarage op de Springweg. 'Het is hier een fijn plekje'. Het winkelend publiek komt aan het einde van de dag hier zijn chocolade kopen.
Door corona heeft ze een zware periode achter de rug. ‘Voor ons was het best ingewikkeld, want wij mochten gewoon openblijven. Wij vallen onder de bakkerijen’.
Last minute
Naast de verkoop aan particulieren levert Cacao ook aan de horeca in de Binnenstad. ‘Meestal is dat last minute. Ze staan dan bijna binnen vijf minuten op de stoep!’ Bij promoties van studenten vinden de Domtorentjes gretig aftrek. Een Amerikaanse meneer bestelt met Kerst chocola voor zijn medewerkers, die hier werken. ‘Al acht jaar’. Ook komen jonge kinderen iets voor papa of mama halen. ‘En Spellenwinkel Subcultures, iets verderop, komt hier warme chocolademelk halen’.
Van Smeden is lid van de winkeliersvereniging, dat levert saamhorigheid en exposure op.
‘We hadden met Pasen een speurtocht uitgezet voor kinderen. Daarvoor hadden de winkeliers een speciaal bord in de etalage’. De vereniging heeft een Instagramaccount en zo blijven de leden op de hoogte van wat er allemaal speelt.
Sinds het vertrek van vele winkeliers naar Hoog Catharijne wordt hier minder geshopt door toeristen. ‘Mensen die hier komen, komen heel specifiek voor ons product. Die zijn ook oprecht geïnteresseerd.’
Voorkeur voor blauw
Rond Sinterklaas, Kerst en Pasen is het ‘t drukst. Een deel van de bedrijven kiest voor chocoladeletters en een ander deel voor de kerstpakketten. Zo wordt de drukte wat verspreid. ‘Pasen is echt een familiefeest, we hebben dan leuke, gekleurde paaseieren’. Bonbons worden het meest gekocht. ‘Mensen die niet van chocola houden, lusten wél onze bonbons. Wij werken met Valrona, de beste chocola die er is. Dat proef je. De chocola is van hoge kwaliteit, eerlijk én duurzaam’. De zomerperiode, na Pasen, is rustig. Dan worden nieuwe producten bedacht, gemaakt en getest. ‘We gaan met de vraag en trends mee’. Tien jaar geleden waren mensen nog niet toe aan kleurrijke chocola.
Van Smeden heeft voor de verpakking blauw en bruin gekozen. ‘Blauw is een hele frisse kleur en toegankelijk voor zowel mannen, vrouwen als kinderen.’ De bruine chocola komt hier fantastisch in uit.
Foto:
Bonbons worden het meest gekocht in deze chocolaterie © Werry Crone