Westerkade
De Westerkade gaat op de schop. Vandaag (21 maart) beginnen de werkzaamheden hiervoor. De kade krijgt nieuwe bestrating, historische straatlantarens en bankjes. Bovendien wordt ze autoluw. Ook de ‘overkant’ – de Oosterkade – verandert van uiterlijk.
Langs het water komt aan beide kanten van de Vaartsche Rijn een strook waar mensen kunnen wandelen en ‘hangen’. Die strook moet vrij van fietsen en auto’s blijven.
Vanwege de herinrichting wordt een aantal bomen verplaatst. Ze zijn zo groot, dat de kadeconstructie dit niet aan kan. Bovendien hebben de essen langs het water last van essentaksterfte. De amberbomen die weggaan, krijgen een tweede leven in Leidsche Rijn. Streven is dat de kade groener wordt. Daarom komen er bomen bij, groenvakken, geveltuintjes en klimplanten langs de gevels.
Aan het water komen aan elke kade twee nieuwe, brede trappen. Zo wordt het makkelijker om bij de Vaartsche Rijn te komen. Maar ook ontstaan hierdoor meer plekken waar mensen kunnen zitten op bankjes tussen bomen.
De stoep wordt breder. Tegelijkertijd zijn daar ook plekken om fietsen te stallen of auto’s te parkeren. Maar dan wel veel minder auto’s: de rijweg wordt smaller en er verdwijnen op beide kades eerst parkeerplaatsen. Dat worden er 59 in totaal. Bewoners met een straatabonnement kunnen terecht in parkeergarage Vaartsche Rijn.
De gemeente vindt de herinrichting van de beide kades logisch nu station Vaartsche Rijn volop in bedrijf is als OV-knooppunt en nu grote stromen fietsers en voetgangers dagelijks naar Rotsoord en het Ledig Erf trekken.
Artist’s impression: gemeente Utrecht