Plompetorengracht
'Klaar' schrijft muurschilder Jos Peeters vorige week op zijn Facebook-pagina. Het is qua stijl en sfeer een echte 'Peeters' geworden. Mooi. Opmerkelijk is het daarbij dat de grootmoeder op deze schildering er minder gezellig-oma-achtig uitziet dan op de laatste versie. De nieuwe oma is minder 'vol' en heeft een geheimzinninge schaduw over het gezicht.
Peeters: "Mijn versie is gebaseerd op een tekening van Chris Schut uit 1961. Die versie van hem is heel erg zwart-wit: je ziet eigenlijk niets van een gezichtsuitdrukking."
"Met die versie ben ik op de muur begonnen. Toen zag ik dat het geen levend wezen werd dat speculaas aanprees, ben ik als het ware terug gaan schilderen naar een gezicht. Maar niet zover dat Chris Schut helemaal zou verdwijnen (zie https://www.facebook.com/jh.peeters)."
Korte geschiedenis van het pand
Bakkerij M. J. Top was hier tussen 1919 en 2002 gevestigd. En gedurende de twee eeuwen ervoor zat er ook steeds een bakkerij.
Het bord dat aan de kant van de Wittevrouwenstraat aan de gevel hangt, is daar een bewijs van. Het is een in 1990 gemaakte kopie van het oorspronkelijke 18e-eeuwse bord dat hier hing.
In dit bijzondere artikel (ridderschapkwartier.blogspot) vindt u meer wetenswaardigheden over de geschiedenis van dit pand.
Vorige versies
Er zijn meerdere versies geweest van deze Speculaas-reclame.
Een van de versies is direct op de muur geschilderd, door een schilder met de naam Linssen (foto: detail van de verweerde schildering).
Twee volgende versies verschenen later op een paneel. De panelen zijn gemaakt door illustrator en reclameschilder Adri de Bruijn (1927-1999), die vroeger ook van die grote reclameschilderingen maakte voor bioscopen als City en Rembrandt. Het woord 'speculaas' heeft oude letters.
In 2004 was het paneel weer weg en werden de sporen zichtbaar van wat eronder zat.
In 2004 restaureerde Peeters dit paneel van De Bruijn. Wethouder Van Zanen mocht hem toen onthullen. De toen 83-jarige Johan Top was erbij met zijn vrouw en zus Francien.
Bovenaan dit artikel is te zien hoe de schildering er nú uitziet (foto © Jim Terlingen)
Met grote dank aan: Jos Peeters voor het delen van materiaal uit zijn archief
en aan Nieuws030 waar dit artikel eerder verscheen.