Twee meningen in de Bergstraat
Wat vinden bewoners van de Binnenstad van het autobeleid van de gemeente? Dat vragen we Merel Daniel (36) en Humphrey Druppers (62). Elk huishouden heeft recht op minimaal één auto in de buurt. Daniel is voorstander van het zoveel mogelijk weren van de auto in de binnenstad. Druppers niet. Hun verhaal.
Merel Daniel: ‘Meer groen, meer ruimte voor fietsers’
‘Er is heel weinig ruimte in de Binnenstad, zeker in Wijk C. De wijk is erg versteend. Met een paar treurige bloembakken los je dat probleem niet op. Er moet een kwaliteitsslag gemaakt worden. Er moet meer groen komen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Ik denk dan aan de Voorstraat en Nachtegaalstraat, die als fietsstraat zijn ingericht. De auto is daar te gast. Dat iedere bewoner recht heeft op een eigen parkeerplaats, is niet meer van deze tijd.'
‘Ik erken dat Utrecht veel ambities heeft, die allemaal veel ruimte kosten. Denk aan de energietransitie, klimaatadaptatie en bereikbaarheid.’ ‘Ruimtegebrek betekent concurrentie. Veel Utrechtse fietspaden zijn te smal voor snelle en langzame fietsers tegelijkertijd. Daar heb je meer ruimte nodig als je dat goed en veilig wilt doen. Wij moeten voor kwaliteit gaan en ruimtegebrek betekent dan dat de auto niet meer in de binnenstad past. Dat geldt trouwens stadsbreed, maar zeker in Wijk C.’
‘Ik zit vooral op de fiets, met een kind voorop en een kind achterop. Voor langere afstanden gebruik ik een deelauto van mensen in de buurt of huur ik een auto van een particulier via internet. Dat werkt prima. Natuurlijk moet er voor minder mobiele mensen die op een auto in de straat of buurt zijn aangewezen, een oplossing komen, door maatwerk te bieden. Geef hun bijvoorbeeld een ontheffing om te parkeren. Of organiseer vervoer: bijvoorbeeld een buurtmobiel- of bus, zoals die ook al in andere wijken rijden.'
‘Het weghalen van auto’s langs de straten is een goede eerste stap in de kwaliteitsslag in de (binnen)stad en dus ook in Wijk C. Op termijn moeten parkeergarages naar de randen van de stad. Maak de P&R Westraven in Kanaleneiland veel aantrekkelijker voor het winkelpubliek. Bied bijvoorbeeld een gratis autowasbeurt aan of service als banden oppompen.'
‘De nieuwe wijk Merwede, die autoluw wordt gebouwd, is een mooi voorbeeld van een toekomstgerichte wijk. We moeten keuzes maken, maar zonder de minder mobiele mensen te vergeten. Zij moeten gefaciliteerd worden. We ontkomen er niet aan om, ook in de andere wijken, te bewegen naar een autoluwe stad.'
Humphrey Druppers: ‘Zonder auto kunnen we niet op stap’
‘Ik heb als Binnenstadsbewoner recht op het parkeren van minimaal één auto in de buurt. In Wijk C zijn de straten smal en is de parkeerdruk hoog. Dat veroorzaakt problemen. Ik heb wel eens om 22.30 uur ruim drie kwartier rondgereden voor ik mijn auto ergens neerzette waar dat niet mocht. Even later kwam de politie aan mijn deur. Die was het met me eens dat parkeren hier een groot probleem is. Ik heb de auto toch maar ergens anders gezet. ‘Voor mijn werk heb ik de auto niet nodig. Ik werk om de hoek bij een technische dienst. Ik heb hem vooral nodig voor mijn vrouw Carolien. Zij heeft een zwaar ongeluk gehad en heeft sindsdien fysieke beperkingen. Zij is aangewezen op de auto. Ik ga graag met haar een dagje uit met de auto, anders komt ze nergens.'
‘Ze mogen van mij de Oudegracht autovrij maken en het is prima om de stad autoluw te maken, maar niet autovrij. Waarom worden die foutparkeerders, en dat zijn er genoeg in Wijk C, niet harder aangepakt? Je kunt hier elke dag wel ruzie maken met iemand die verkeerd geparkeerd staat, maar daar ben ik niet van.'
‘De parkeerproblemen in Wijk C hebben ook te maken met het oprukken van de terrassen, bijvoorbeeld op de hoek van de Catharijnekade en de Bergstraat. En met de vrachtwagens die hier laden en lossen voor onder meer het hotel aan de Catharijnekade.'
‘De gemeente is een proef gestart met onze wijk en de Vogelenbuurt. Bewoners van daar mogen hun auto nu ook bij ons parkeren en omgekeerd. Wat denken ze wel? Ik ga mijn auto toch niet zo’n eind weg zetten. Doordat bewoners van de Vogelenbuurt hier parkeren, hebben wij hier weer minder parkeerplaatsen. Dat is toch niet uit te leggen!'
‘Verplaats de parkeergarages in de Binnenstad naar de randen van de stad. In ieder geval voor bezoekers van buiten. Dan is het voor hen ook nog betaalbaar.'
Foto's © Werry Crone