Navigatie menu
zoeken
Vereniging Keldergewelf gaat voortvarend van start
Vereniging Keldergewelf gaat voortvarend van start
 BELANGENORGANISATIE KELDERGEWELF  Vereniging Keldergewelf gaat voortvarend van start
Persbericht |
17 juni 2023

Het wervengebied is een van de pareltjes van de stad. Maar de staat van veel werfkelders is slecht. De eigenaar van een kelder in het wervengebied heeft aan drie kanten met de gemeente te maken als buur: door de weg, de werfmuren en de fundering. De bewoners en eigenaren hebben zich verenigd in Keldergewelf. In deze blog vertellen zij over de ontwikkelingen rond de restauratie van het wervengebied.

Vereniging Keldergewelf gaat voortvarend van start in het Utrechtse Wervengebied. Tijdens de eerste ledenvergadering van 12 juni 2023 is het definitieve bestuur benoemd. De leden geven in de vergadering blijk van grote betrokkenheid en veel ervaringskennis. Daar maakt het bestuur graag gebruik van, o.a. in het periodieke overleg met wethouder Streefland en de medewerkers van het Programma Wervengebied.

Sinds kort is de Vereniging Keldergewelf actief. Er zijn inmiddels 180 keldereigenaren lid van de Vereniging. De Vereniging is ontstaan uit de in 2020 opgezette organisatie van grachtencomités. De Vereniging is opgericht om als overkoepelende orgaan de Utrechtse keldereigenaren te vertegenwoordigen bij de plannen voor herstel, onderhoud en beheer van de kelders. De manier waarop en het mandaat waarmee het bestuur deze taak op zich neemt, is de komende maanden onderwerp van gesprek met de Gemeente Utrecht en de leden.

In juli 2021 heeft de Utrechtse Gemeenteraad op basis van het alarmerend rapport De vergeten burenplicht, opgesteld door de onafhankelijke commissie van wijzen, besloten dat de Gemeente Utrecht samen met de keldereigenaren uitvoering moet geven aan het herstel- en onderhoudsplan van de kelders in het Wervengebied.

De wijze, waarop daar tot nu toe invulling aan is gegeven, was het eerste discussiepunt in de gesprekken met de wethouder en ambtenaren. Onduidelijkheid over toedeling van verantwoordelijkheid bij schade, maar ook de wijze, waarop subsidieregelingen tot stand komen en worden uitgevoerd blijven terugkomen op de agenda van het overleg tussen Vereniging en Gemeente.

Het grootschalige herstelplan is nog maar net van start en zal jaren doorlopen. Meer dan 900 kelders zijn in Utrecht bekend. De Vereniging kan en wil daar een belangrijke rol in hebben, om in ieder geval te zorgen dat het proces leidt tot een eerlijke verdeling van de kosten, met uiteindelijk doel dat het unieke Utrechtse ondergrondse erfgoed ook de komende eeuwen behouden blijft.

Eigenaren van kelders zijn van harte uitgenodigd om zich via www.keldergewelf.nl als lid aan te melden.

 

Screenkelderblog 2023-06-17 at 08.04.49Eigenaren van kelders in het Wervengebied worden hierbij van harte uitgenodigd uit om maandagavond 12 juni aanwezig te zijn bij de bijeenkomst voor keldereigenaren, de eerste Algemene Leden Vergadering (ALV). Deze bijeenkomst met ALV zal plaatsvinden in de Kargadoor gelegen aan de Oudegracht 36. 

Tijdens de ALV kunt u kennismaken met de nieuwe bestuursleden die zich dan graag voorstellen. Naast de introductie van de nieuwe bestuursleden zal ook het jaarplan en de begroting worden besproken en krijgt u nadere achtergrondinformatie. Uiteraard kunt u dan ook aangeven of u actief wilt bijdragen aan de Vereniging Keldergewelf. 

De agenda met verdere informatie ontvangt u een week voor de bijeenkomst. 

Uiteraard zullen ook actuele zaken besproken worden. Zoals dat sinds de start van het project de gemeente tot nu toe gezamenlijk met een keldereigenaar een kelder heeft hersteld en waterdicht heeft gemaakt. Dat is gebeurd aan de Vismarkt. Die kelder was in de jaren negentig niet gerestaureerd en destijds niet voorzien van een bitumenlaag. De huidige tijdelijke subsidieregeling voor kelders die niet eerder van een bitumenlaag zijn voorzien, is vergelijkbaar met het advies van de CvWW daaromtrent. Echter voor die kelders die in de jaren negentig wel zijn opgeknapt en van een bitumenlaag zijn voorzien, wijkt de huidige tijdelijke subsidieregeling sterk af van het advies van de CvWW. Dat komt voornamelijk omdat de gemeente er vanuit is gegaan dat sowieso elke 30 jaar aan de bovenkant van de kelder werkzaamheden zouden moeten worden uitgevoerd, omdat de bitumenlaag dan aan het einde van de restlevensduur zou zijn. Wij denken daar anders over en nemen aan dat de bitumenlaag veel langer goed blijft, mogelijk wel meer dan een eeuw. Om duidelijkheid te scheppen zijn wij gezamenlijk met de gemeente gestart met een onderzoek naar de levensduur van de bitumenlaag. Wij kunnen keldereigenaren begrijpen dat zij hun beslissingen uitstellen totdat er meer duidelijk is. 

In de tussentijd is de gemeente samen met Eneco bezig met het herstel van een aantal kelders aan de Haverstraat welke eerder ook niet van een bitumenlaag zijn voorzien. Daarnaast is recentelijk de gemeente begonnen haar eigen kelders bij Magazijn De Zon van bovenaf open te graven om deze te herstellen.

Met de wethouder en het programmateam is overleg gevoerd. Binnenkort zal nader overleg volgen waarbij wij ons inzetten voor het belang van de Keldereigenaren. Voor ons blijft het advies van de CvWW leidend. Er wordt gesproken over een onafhankelijke procesbegeleider om de gemeente en keldereigenaren verder te helpen bij het proces. Daarnaast is onderwerp van gesprek dat wij meer transparantie verlangen. Tijdens de bijeenkomst stellen wij u graag nader op de hoogte van de ins en de outs.

Wij hopen u als keldereigenaar dus graag bij de aankomende bijeenkomst te treffen. Vanzelfsprekend is ook uw inbreng van harte welkom en zal er gelegenheid zijn voor vragen en discussie. 

Waar en wanneer?
De bijeenkomst/ eerste ALV is exclusief voor leden, de eigenaren van kelders in het Wervengebied, en zal plaatsvinden op:

Datum: maandagavond 12 juni 2023
Locatie: Cultureel en Maatschappelijk Podium Kargadoor Oudegracht 36
Inloop vanaf 19:30
Aanvang programma: 20:00

Van te voren aanmelden is noodzakelijk, mede gezien de maximale capaciteit van de ruimte. Wij zouden het namelijk jammer vinden als blijkt dat de ruimte te weinig capaciteit biedt en weten graag tijdig of wij iets anders moeten regelen. Daarom vragen wij u nu al in te schrijven. Aangezien u nog niet lid bent, kunt u zich aanmelden als lid en voor de bijeenkomst-ALV, via de volgende link: https://www.keldergewelf.nl/aanmelden/

Tot slot vermelden wij u graag dat er zich inmiddels 175 keldereigenaren zich als lid hebben aangemeld. Het moge duidelijk zijn dat hoe groter de Vereniging is, hoe meer wij gezamenlijk tot stand kunnen brengen, dus mocht u nog buren kennen die nog geen lid zijn, dan vragen wij u deze email door te sturen.

Wij zien u graag op de 12e juni. Tot dan.

Met vriendelijke groet,
Vereniging Keldergewelf
Namens het interim-bestuur

 

screenblogwerfkeldereigenarenfebr2023

Beste belanghebbende, Beste keldereigenaar,

Twee weken geleden kondigden wij u de bijeenkomst van keldereigenaren al aan en werd u gevraagd om alvast donderdagavond 23 februari 2023 in uw agenda te reserveren. Hierbij ontvangt u de formele uitnodiging voor de bijeenkomst met informatie en oproep met link om aan te melden. De uitnodiging staat tevens online, zie https://www.keldergewelf.nl/uitnodiging/

Achtergrondinformatie
Het zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat de gemeente in 2021 een megaherstelplan voor het Utrechtse Wervengebied aankondigde en dat dit een half miljard euro zou gaan kosten. Onderdeel van dit herstelplan is het herstel van de kelders dat zo'n 250 miljoen zou gaan kosten. Niemand twijfelt aan de noodzaak van herstel van de kelders, ook gezien de ruim honderd schademeldingen van de afgelopen jaren. De vraag is wel, wie gaat wat betalen? Ten aanzien van het bepalen van de kostenverdeling tussen de gemeente Utrecht en de keldereigenaren werd in 2021 door de gemeenteraad een besluit genomen, waarbij is bepaald dat onder leiding van een onafhankelijke procesbegeleider samenwerkingsarrangementen zouden worden georganiseerd en dat twee varianten van de kostenverdeling zouden worden uitgewerkt, namelijk een variant die door het projectteam is voorgesteld en een andere variant die door de Commissie van Wijzen Wervengebied (CvWW) is voorgeschreven. De gemeente is echter steeds verder van het raadsbesluit afgeweken en heeft onlangs (zonder overleg) zelf een tijdelijke subsidieregeling geïntroduceerd. Daarbij is de gemeente er onterecht vanuit gegaan dat de in de jaren negentig op de kelders aangebrachte bitumenlaag maar 30 jaar mee zou kunnen gaan. Het moge duidelijk zijn dat het van belang is dat daar duidelijkheid over komt, zodat op basis van juiste informatie rechtvaardige beslissingen kunnen worden genomen.

Uw belang als keldereigenaar zal gezien bovenstaande duidelijk zijn, maar uw belangen omtrent uw kelder zullen echter niet alleen van financiële aard zijn. De kelders zijn in de middeleeuwen gebouwd en zijn uniek in de wereld. Daardoor hebben onze kelders een monumentale waarde, mede daardoor dienen deze ook behouden te worden. Ook dat zal in uw belang zijn, naast dat u wenst dat uw kelder waterdicht is en mogelijk ook duurzaam te gebruiken is voor de toekomst.

Belangenvereniging Keldergewelf
Drie jaar geleden is Keldergewelf ontstaan als 'overkoepelend orgaan van en voor Utrechtse kelders'. In verschillende Comités is gesproken met de gemeente Utrecht over het zware verkeer over de straten boven de kelders. Als gevolg daarvan zijn op diverse locaties paaltjes geplaatst om vrachtverkeer te vermijden. Een werkgroep heeft zich beziggehouden met de voorbereidende gezamenlijke opdracht aan de CvWW. Deze commissie presenteerde na uitgebreid onderzoek een weloverwogen advies. Maar er gebeurt meer. Zo wordt er contact onderhouden met de gemeenteraad, stukken bestudeerd, advies ingewonnen en verleend, en nagedacht over 'hoe verder'.

Sinds vorig jaar - kennelijk naar aanleiding van een reviewrapport (waarvoor geen gezamenlijke opdracht voor was gegeven) - wenst de gemeente alleen nog keldereigenaren individueel te benaderen, met een soort 'verdeel en heers'-tactiek. Dat lijkt in te gaan tegen het idee om juist met elkaar samen te werken. Echter wij, als keldereigenaren, delen elkaars belangen, namelijk dat onze monumentale kelders behouden en beschermd blijven en daar waar nodig op de juiste manier worden hersteld.

Om elkaars belangen te bundelen en te kunnen behartigen is besloten onze belangen te verenigen in een belangenvereniging. De laatste maanden zijn wij bezig geweest met de oprichting van de vereniging. Onder meer zijn de kernbepalingen van de voorlopige statuten opgesteld, zie: https://www.keldergewelf.nl/statuten/ Toelichting daarop en de vormgeving van de vereniging is ook omschreven, zie: https://www.keldergewelf.nl/vereniging/  Daarnaast hebben wij nagedacht over de vertegenwoordiging en over een democratische manier van stemmen. Wij willen het uiteraard niet alleen zonder u doen en doen daarom de oproep om ook uw belang met elkaar te verenigen door lid te worden van de belangenvereniging, waarbij wij u van harte uitnodigen om donderdagavond 23 februari aanwezig te zijn bij de bijeenkomst met andere keldereigenaren. Op de agenda staan een aantal presentaties. Er zal uiteraard ook gelegenheid zijn voor het delen van elkaars visie en dialoog daarover. Daarnaast willen wij de oprichting van de belangenvereniging graag feestelijk met u inluiden. De volledige agenda voor de bijeenkomst en de huishoudelijke mededelingen treft u aan op https://www.keldergewelf.nl/bijeenkomst/

Waar en wanneer
De bijeenkomst is georganiseerd door keldereigenaren en is exclusief voor eigenaren van kelders in het Wervengebied van de Utrechtse binnenstad, en zal plaatsvinden op donderdagavond 23 februari 2023.
Locatie:
In de werfkelder van Cultuurtheater: De Witte Lely
De werfkelder is gelegen aan de Oudegracht 296 aan de werf.
Tijdstip:
Inloop vanaf 19:30
Aanvang programma: 20:00

Van te voren aanmelden is noodzakelijk, mede gezien de maximale capaciteit van de ruimte. Wij zouden het namelijk jammer vinden als blijkt dat de ruimte te weinig capaciteit biedt en weten graag tijdig of wij iets anders moeten regelen. Daarom het verzoek aan u om voor 9 februari uw aanmelding te doen.

Aanmelden voor de geplande bijeenkomst kan gelijk door u ook als lid van de belangenvereniging aan te melden via de link: https://www.keldergewelf.nl/aanmelden/ . Tevens kunt u, ook bij vragen en/of opmerkingen, reageren op deze email.

Met vriendelijke groet,

Vereniging Keldergewelf i.o.
Namens Comité Nieuwegracht, Peter Hustinx, Ria Koppejan
Namens Comité Kromme Nieuwegracht, Ronald van der Krogt
Namens Comité In Koor, Cees Hilberdink
Namens Comité Oudegracht, Silvia van de Garde, Peter Rombouts, Ruud Verdurmen, René Sanders, Wim Ooijevaar

 

 

Belangenvereniging Keldergewelf | 8 november 2022

Afgelopen 4 november 2022 heeft het college van B&W een subsidieregeling voor de kelders in het wervengebied bekend gemaakt. De subsidieregeling omvat de verdeling van kosten tussen de gemeente Utrecht en keldereigenaren. 

Allereerst zij opgemerkt dat de subsidieregeling in strijd is met het raadsbesluit dat vorig jaar werd genomen. Het raadsbesluit bepaalde namelijk dat de opdracht aan het college is om:

1)    samen met eigenaren van kelders, die worden hersteld als onderdeel van het uitvoeringsplan 2021-2023,
2)    onder leiding van een onafhankelijk procesbegeleider,
3)    op basis van het advies van de commissie van wijzen wervengebied,
4)    per rak of straat een samenwerkingsarrangement te maken over de samenwerking en financiering van het herstel van kelders, en
5)    hierbij de varianten ‘bewijsvermoeden’ en ‘technisch expert-oordeel’ voor de kostenverdeling uit te werken en
6)    over de voortgang ieder half jaar aan de raad te rapporteren.

Nu ligt er een subsidieregeling die op alle zes punten in strijd is met het raadsbesluit; niet in samenspraak, niet onder leiding van een onafhankelijke procesbegeleider, niet op basis van het advies van de Commissie van Wijzen, niet op een collectieve manier uitgewerkt, met alleen ruimte voor een technisch expert oordeel. 

Het projectteam probeert aan alle kanten te verbloemen dat zij geen gehoor geeft aan het raadsbesluit. De keldereigenaren zouden volgens het projectteam hebben gezegd dat zij geen behoefte zouden hebben aan onafhankelijke procesbegeleider. De keldereigenaar die dat zou hebben gezegd, blijkt spoorloos. De grote meerderheid wilde juist wel degelijk een onafhankelijke procesbegeleider.

Na het uitkomen van het rapport van de werkelijk onafhankelijke Commissie van Wijzen o.l.v. voormalig president van de rechtbank van Den Haag, de heer Hofhuis, die de gemeente als de grote schuldige aanwees van (vrijwel) alle schade, vreest het projectteam werkelijke onafhankelijkheid. De gemeente zegt nu voor geschillen over de schadeoorzaak zelf een “onafhankelijke commissie” te benoemen die alleen uit technische experts zal bestaan en waarvan je serieus mag afvragen of die werkelijk onafhankelijk zijn. Vrijwel alle bureaus van technische experts zijn namelijk financieel afhankelijk van opdrachten van overheden! Van enige sturing op samenwerkingsarrangementen waardoor hele grachtdelen (goedkoper) tegelijk onder handen kunnen worden genomen is geen sprake.

De gemeente heeft al deze aspecten geprobeerd te verhullen en daarnaast de media en keldereigenaren doen laten geloven dat zij maar 10% van de kosten zouden hoeven te betalen. Maar dat is volstrekt bezijden de werkelijkheid. De subsidieregeling houdt in dat, over de eerste €50.000,- aan kosten, keldereigenaren simpelweg de helft moeten betalen; zelfs wanneer zij een paar decennia terug hun kelders al volledig hadden laten herstellen en waterdicht laten maken, en ook als aangenomen kan worden dat de gemeente aansprakelijk is voor alle opgetreden schade.

Niet alleen de keldereigenaren zijn om de tuin geleid, ook de gemeenteraadsleden en de media. Het is niet voor niks dat velen het vertrouwen in de gemeente Utrecht als overheidsorgaan verloren zijn en de lokale overheid moedeloos de rug toe keren. De keldereigenaren hebben zich al gewend tot de gemeenteraadsleden, want het is hun besluit dat nu met voeten wordt getreden. Kunnen zij toestaan dat het raadsbesluit wordt genegeerd? Wie geeft hier sturing geeft aan de uitvoering van het gemeentelijk beleid? Het kan toch niet de bedoeling zijn van een gemeenteraadsbesluit? Het was toch de bedoeling dat de samenwerking wordt bevorderd en het wantrouwen wordt weggenomen?

Maar u zult denken: “Er ligt toch een prachtige subsidieregeling”? Een voorbeeld om duidelijk te maken dat dit maar schijn is.
Stel de gemeentelijke vuilniswagen vliegt uit de bocht en ramt uw huis, uw voorgevel stort in; schade €60.000,-. Bent u dan bereid om een subsidie bij de gemeente aan te vragen voor het herstel van uw huis, waarbij u zelf €26.000,- zou moeten bijdragen? U zult wel gek zijn. Brokken is dokken en als de gemeente de schade niet volledig vergoed, dan gaat u naar de rechter. Ja maar, zegt de gemeente, u moet uw voorgevel toch elke 30 jaar vernieuwen, dus moet u niet van ons verlangen dat wij de volledige schade vergoeden. Dan zult u ook verbaasd reageren en zeggen dat u 20 jaar geleden uw voorgevel al had vernieuwd omdat toen ook al de vuilniswagen een keer uit de bocht was gevlogen en dat uw voorgevel eeuwen kan blijven staan zonder onderhoud.

En zo is het precies ook in het wervengebied, waar decennialang veel te zwaar verkeer over de kelders heeft gereden en waar funderingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente werden aangetast door uitspoeling en het wegpompen van het grondwater. Het merendeel van de kelders is de jaren negentig gerestaureerd en waterdicht gemaakt met een dikke laag bitumen. De gemeente denkt onterecht dat die bitumenlaag (die dus niet kan verweren onder invloed van zonlicht) maar 30 jaar houdbaar is en neemt niettemin die onjuiste gedachte tot uitgangspunt van haar “subsidievoorstel” en vergeet dat zij in de meeste gevallen gewoon aansprakelijk is voor de schade.

Utrecht is het nieuwe Groningen geworden. Er ligt een onoverbrugbare gracht tussen het wervengebied en het stadskantoor. 

Namens
Comité Nieuwegracht
Comité Kromme Nieuwegracht
Comité In Koor
Comité Oudegracht


Belangenvereniging Keldergewelf | 29 juli 2022

Beste Belanghebbende(n),

Na het raadsbesluit van vorig jaar juli is een jaar verstreken. Keldereigenaren werden achtergelaten met de onzekerheid over de kostenverdeling, in de zin van of het door de Commissie van Wijzen geadviseerde systematiek van bewijsvermoeden zou worden opgevolgd, of de door het College bedachte systematiek betreft beoordeling van een technisch deskundige. Tijdens de raadsvergadering spraken de raadsleden zich wel unaniem uit dat die onzekerheid niet te lang mocht duren. In de tussentijd werd, ondanks dat er gesprekken werden gevoerd over een gezamenlijke aanstelling, toch eenzijdig door het College een Wervenmeester aangesteld. Ook ging het projectteam op zoek naar extra personeel, maar loopt ertegen aan dat diverse functies, vooral technische, heel moeilijk te zijn in te vullen. Desondanks presenteerde het projectteam een uitvoeringsprogramma.
Een jaar na het raadsbesluit is nog geen kelder hersteld en zijn de twee systematieken, anders dan werd besloten, nog niet verder uitgewerkt in een samenwerkingsplan.

Brief aan de wethouder met afschrift aan de Raad
Aangezien er tussen verschillende groepen keldereigenaren en de gemeente Utrecht onenigheid is ontstaan over de kostenverdeling werd in juni een brief aan het College van Burgemeester en Wethouders, in het bijzonder mevrouw Streefland verzonden, ook omdat steeds meer gemeenschapsgeld dreigt weg te vloeien naar deskundigen, juristen en managers. Niemand zou erbij gebaat zijn dat het Utrechtse wervengebied zogezegd 'het nieuwe Groningen' zou worden, verwijzende naar de exorbitante kosten die daar reeds gemaakt zijn aan deskundigen, terwijl veel beschadigde huizen nog steeds niet hersteld zijn.

College biedt een financiële regeling aan
Kennelijk als reactie presenteerde het College een financiële regeling, althans de uitgangspunten daarvan. Het College bood aan 90% van het herstel van de kelderconstructies te bekostigen. Daarnaast stelde het College voor om de volledige kosten (dus ook het openbreken van de straat en afgraven) voor het (weer) waterdicht maken van de kelder op 50%-50%-basis te verdelen.

10% = 100%?
Er zou gedacht kunnen worden dat een keldereigenaar dus "maar" 10% zelf hoeft bij te dragen bij het herstel van de kelder. Maar is dat rechtvaardig? En ten tweede, hoeveel (geld) is 10%? Er zijn namelijk projecten bekend, zoals bijvoorbeeld het gat in de weg bij de Nieuwegracht dat eind 2019 werd ontdekt, waar de kosten voor de gemeente Utrecht ca. 10 keer zo hoog zijn als wanneer het project in eigen regie wordt uitgevoerd. Het zou er dan op neerkomen dat 10% evenveel is als 100%, en schiet een keldereigenaar er nog niet veel mee op. En wat als u als keldereigenaar zeker weet dat u de scheuren in de kelderconstructie niet heeft veroorzaakt, maar voorkomt uit het handelen van de gemeente Utrecht, bent u dan bereid om mee te betalen?

Wat zei de Commissie van Wijzen ook alweer?
De Commissie van Wijzen adviseerde, omdat de meeste (althans vrijwel alle) schadeoorzaken voortkomen uit gemeentelijk handelen, dat de gemeente de volledige kosten van het herstel van een kelder moet dragen, tenzij de gemeente kon aantonen dat de schade door de keldereigenaar was veroorzaakt. Met betrekking tot het (weer) waterdicht maken van het gewelf verduidelijkte de Commissie van Wijzen in een notitie dat zij die 50%-50%-verdeling alleen had aanbevolen voor het aanbrengen van een nieuwe bitumenlaag, maar niet voor het openbreken van de straat en afgraven van de kelder en alles wat daarbij komt kijken.

Waarschuwing en oproep tot overleg
Naar aanleiding van het onbevredigde antwoord van de wethouder is vanwege bovenstaande nogmaals een brief verzonden. Deze brief kunt u hier nalezen. Middels deze brief is gewaarschuwd dat wanneer het roer niet om gaat bij de gemeente Utrecht er veel energie en geld verloren zal gaan aan nodeloze en onrechtvaardige zaken. Daarbij is opgeroepen om met elkaar samen met de Commissie van Wijzen aan tafel te gaan zitten.

Hoe nu verder?
Vorig jaar werd al de vraag gesteld 'hoe nu verder?'. De hoop is er nu op gevestigd dat de gemeente Utrecht bereid is tot gezamenlijk overleg, onder leiding van de Commissie van Wijzen, om te komen tot een rechtvaardige kostenverdeling als basis van een samenwerkingsplan om de komende jaren de kelders te gaan opknappen. 

Mogelijk wenst u iets te delen (over uw ervaringen met uw kelder en/of met de gemeente Utrecht), of heeft u vragen en/of opmerkingen. Dan wordt dit graag vernomen.

Verdere vereniging van belangen van keldereigenaren en -belanghebbenden
Om de gezamenlijke belangen van de keldereigenaren te versterken adviseerde de CvWW in het kader van de verdere samenwerking met de gemeente dat keldereigenaren zich verenigen. In het Wervengebied bestaan ruim 700-750 kelders. Bij Keldergewelf hebben zich al veel eigenaren (/belanghebbenden) aangemeld. Het gaat om een paar honderd contacten, maar dat is dus zeker nog niet iedereen. Het is dus belangrijk dat wij onze slagkracht verder vergroten. Kent u ook iemand met een kelder die zich nog niet heeft aangemeld, dan is aanmelden mogelijk via de deze link.


Wordt vervolgd,
Keldergewelf, het overkoepelende orgaan van en voor de Utrechtse kelders

 

Utrecht, het nieuwe Groningen?

Redactie Keldergewelf | 13 juli 2022

Eigenaren van werfkelders in Utrecht zijn verbijsterd over de aangeboden regeling die het College onlangs aan de Gemeenteraad heeft gepresenteerd over het herstel van de werfkelders. Naast het feit dat de aangeboden regeling veel vragen oproept en wat betreft de uitvoering erg vaag blijkt, zijn de eigenaren niet gekend in de regeling. Dit terwijl de Gemeenteraad het College in een eerder stadium nadrukkelijk opdracht heeft gegeven om samen met de keldereigenaren, en onder leiding van een neutrale derde partij tot een breed gedragen oplossing te komen. Het college heeft er kennelijk voor gekozen om eenzijdig met een regeling te komen, zo concluderen de keldereigenaren in een brief aan het College, die op de website http://www.keldergewelf.nl/nieuws te lezen is.

‘De nieuwe wethouder heeft op dit dossier direct een politiek probleem’ zo constateert Ronald van der Krogt, keldereigenaar aan de Kromme Nieuwegracht en een van de belangenbehartigers van keldereigenaren. ‘Het Raadsbesluit is met voeten getreden, en dat is natuurlijk ernstig. De Raad wilde een einde maken aan de onzekerheid voor kelderbezitters, maar de onzekerheid neemt met deze door het College bedachte regeling alleen maar toe’, zo vreest Van der Krogt. 

Het conflict tussen keldereigenaren en de Gemeente Utrecht sleept al jaren. Veel werfkelders zijn er slecht aan toe en moeten snel worden gerestaureerd. Op verzoek van de Gemeenteraad is in 2020 een Commissie van Wijzen ingesteld die concludeert dat de meeste schades aan de werfkelders zijn ontstaan door slecht onderhoud door de gemeente en het gedogen van te veel en te zwaar verkeer op de wegen boven de kwetsbare kelders. Ook voor andere oorzaken voor de slechte staat van de kelders moet de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen, zo oordeelt de Commissie. De gemeente Utrecht blijft echter zoeken naar mogelijkheden om de keldereigenaren mee te laten betalen voor het herstel van de kelders. Dit tot grote frustratie van de keldereigenaren. ‘Ze hebben de zaak kapot laten rijden en de funderingen laten verzakken. Ze willen de eigenaren op laten draaien voor waar ze zelf verantwoordelijk zijn’ zo stelt Van der Krogt. 

Ook ergeren de keldereigenaren zich aan de enorme bedragen die door de gemeente worden uitgetrokken voor de inzet van allerlei advies- en expertisebureaus en externen die steeds weer met nieuwe rapporten en adviezen komen. ‘En in de tussentijd is er nog geen kelder opgeknapt en is de veiligheid van de kelders in het geding’ zo oordeelt Van der Krogt. ‘De parallellen met de situatie in het gasgebied Groningen kunnen snel worden getrokken’.

 

Irritatie over benoeming wervenmeester

Redactie Keldergewelf | 23 november 2021

De aanstelling een wervenmeester is bij drie comités van keldereigenaren in het verkeerde keelgat geschoten. We zijn verontwaardigd omdat de benoeming van Gerrit Heenck zonder overleg met ons keldereigenaren tot stand is gekomen.

Het is juist dat de gemeente (lees: het programmateam Wervengebied) aanneemt dat bewoners/keldereigenaren van de Oudegracht, (Kromme) Nieuwegracht en Choorstraat een wervenmeester wilden. Echter - een paar maanden geleden is er een gesprek geweest tussen Eelko van den Boogaard (programmamanager Wervengebied), Peter Hustinx en Maarten van den Oever namens respectievelijk het Comité Nieuwegracht en Comité Oudegracht. In dat gesprek werd afgesproken dat in gezamenlijk overleg een wervenmeester zou worden aangesteld. Het programmateam onder leiding van Van den Boogaard heeft echter hierbij kennelijk een eigen koers gekozen en in deze de samenwerking ter zijde gelegd.

De benoeming van deze wervenmeester is volledig eenzijdig tot stand gekomen, dus door de gemeente Utrecht en niet door de keldereigenaren. We hebben grote behoefte aan een onafhankelijke wervenmeester, zeker omdat de relatie tussen de gemeente en de keldereigenaren al geruime tijd niet goed is. We vragen ons af of het arbeidsverleden van Heenck (niet de persoon) daarbij geen struikelpunt wordt. Hij werkte dertien jaar als projectleider/toezichthouder/opzichter voor de gemeente bij waterbouwkundige projecten. De laatste vier jaar hield hij toezicht op het project ‘Herstel wal- en kluismuren op de Nieuwegracht en de Kromme Nieuwegracht.

logo keldergewelf

 

Meer achtergrond?
Belangenorganisatie Keldergewelf
Dossier Binnenstadskrant

< naar blogs-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
Vereniging Bewoners Binnenstad Utrecht
Vereniging De Utrechtse Werfkelders
Wervenberaad komt met Opschoondag aan de Werf