Navigatie menu
zoeken
Vereniging De Utrechtse Werfkelders
Vereniging De Utrechtse Werfkelders
 VERENIGING DUW  Constructieve dialoog na advies DUW aan gemeente
Blog DUW |
28 sept. 2024

Vereniging De Utrechtse Werfkelders draagt bij aan het behoud en de bescherming van de Middeleeuwse kelders in de binnenstad. Eigenaren van werfkelders worden ondersteund bij de belangenbehartiging richting de gemeente en andere partijen. Op 24 september zijn de leden van DUW in gesprek gegaan met Wethouder Rachel Streefland. Hieronder een kort verslag.

Wim van Gelder voorzitter DUW) opent de bijeenkomst met een overzicht van de doelen die de vereniging DUW in de komende maanden en in 2025 tot stand wil brengen. Ontzorgen van de keldereigenaren en een eerlijke en transparante kostenregeling zijn de belangrijkste.
Daarvoor zijn goede afspraken met de gemeente noodzakelijk. De gemeente en de eigenaren moeten nu samen definitieve afspraken maken.

duwstreefland

Wethouder Rachel Streefland neemt ons mee in wat er voorafging in de voorbije jaren, welke conclusies de gemeente getrokken heeft op basis van de onderzoeken, welke informatie uit de participatiebijeenkomsten is gekomen en op welke wijze de gemeente vorm wil geven aan de wens van eigenaren om ontzorgd te worden. Tenslotte schetst zij de bestuurlijke route naar het besluit van de gemeenteraad eind 2024. Het voornemen is om uiteindelijk in 2025 tot definitieve regelingen te besluiten. Separaat is de presentatie terug te lezen. Meer informatie over de onderzoeken zijn te vinden in de links:
Schade en schadeoorzaken | Kenniscentrum werven (utrecht.nl)
Onderzoek schadeafhandeling | Kenniscentrum werven (utrecht.nl)
Onderzoeken naar zorg- en burenplicht | Kenniscentrum werven (utrecht.nl)

Nieuwsbrief DUW, september 2024

Vragen en discussie
Tijdens de discussie komen vragen en opmerkingen naar voren, die door de wethouder en de programmamanager Eelko van de Boogaard worden beantwoord. Hieronder zijn deze samengevat.
Naast de aanpak per RAK of cluster, zal er ook altijd gewerkt blijven worden aan losse kelders, die in slechte staat zijn.
De gemeente is bereid opnieuw een Stichting op te richten, zoals in de negentiger jaren, als dat een goede samenwerkingsvorm is.
Een mogelijkheid voor een financiële tegemoetkoming kan zijn dat per kelder een vast bedrag gegeven wordt. Hoe dat bedrag bepaald wordt, moet uitgewerkt worden.
Europese aanbesteding is noodzakelijk bij het herstel. Een aanbesteding duurt een jaar. Er is al ervaring opgedaan met deskundige aannemers. Er kan voor 4 jaar aanbesteed worden met mogelijkheid tot verlenging.
Een vraag over herstel van de (dure) stoepen die eigendom zijn van de keldereigenaar zal later beantwoord worden.
• De suggestie voor projectbegeleiding per RAK wordt meegenomen.
• De gemeente Utrecht gaat samenwerken via “City Deal” met andere gemeenten, die vergelijkbare vraagstukken hebben over grachten en werven met o.a. de hoop op Europese subsidies.
• De bomen zijn onderdeel van het wervengebied, maar mochten eigenaren van kelders daar last van krijgen, dan wil de gemeente hierbij helpen. Het kappen van bomen gebeurt alleen als ze gevaar opleveren.
• Het herstel van het wervengebied is belangrijk. De gemeente voelt zich daarvoor verantwoordelijk. Eigenaren kunnen meedoen en gebruik maken van hulp, maar mochten ze dat nu niet willen, dan kan het later moeilijk zijn om daarop terug te komen.
• Er zal een planning gemaakt worden, waardoor eigenaren weten wanneer zij aan de beurt komen.
• De kennis van het herstel van vroeger is aanwezig bij de gemeente. Ook nu zal er opnieuw kennis verzameld worden, o.a. via het wervenkadaster.
• Het subsidieformulier is soms niet geheel toepasbaar voor eigenaren, die deel gaan nemen binnen een cluster van herstel. Daar is overleg over mogelijk.
• Op een vraag, wat er gebeurt als eigenaren kiezen voor het model “bewijsvermoeden”, antwoordt de wethouder dat ze dan niet mee doet. Dat is voor de gemeente geen hanteerbaar model, ook al omdat je onherroepelijk in juridisch getouwtrek terecht komt (zie Groningen!). En dat willen de keldereigenaren ook niet.

Nieuwsbrief DUW, september 2024

De gemeente is soms eigenaar van een kelder en wordt dan onderdeel van een cluster. Dan is het van belang dat de gemeente de huurder ondersteunt bij de deelname aan herstel. De gemeente heeft inmiddels zicht op de kennis en kwaliteiten van de verschillende aannemers.
De wethouder meldt: zoals we nu zien kost het herstel van een kelder zo’n 250.000 euro, 200.000 draagt de gemeente dan bij. Bij een definitieve regeling gaat de gemeente graag uit van een “zekerheid aan de voorkant”. Eigenaren weten dan vooraf waar zij qua financiën aan toe zijn.
Er wordt nog gedacht over een variatie in de vaste bijdrage van de gemeente, bij voorbeeld als er sprake is van een kleine kelder die ook een lage gebruikswaarde heeft. Dan zou de bijdrage van de eigenaar kunnen worden verlaagd.
De samenwerking en verdeling van kosten tussen de gemeente en de nutsbedrijven is een heel specifiek probleem en illustreert de complexiteit van het hersteltraject, net als het gasloos maken van de binnenstad. Dit laatste onderwerp komt op 10 oktober aan de orde op een bijeenkomst van bewoners: Museumkwartier van het gas af.


Het vervolg
Tot begin oktober wordt gewerkt aan een raadsvoordracht. Daarin wordt nadrukkelijk gekozen voor een gezamenlijk met de keldereigenaren af te leggen weg om tot een kostenregeling en ontzorging te komen. De komende maanden zullen er gesprekken blijven plaatsvinden met de keldereigenaren en dus met de vereniging. De voorzitter kondigt n.a.v. de komende stappen vervolgbijeenkomsten met de leden aan over de genoemde thema’s en sluit de vergadering met dank aan de wethouder en alle aanwezigen.
De aanwezigen uiten via applaus hun waardering.
Tijdens de geanimeerde nazit worden nog vele details besproken.

Als u mee wilt praten en alle uitnodigingen en mails wilt ontvangen kunt u zich als lid melden via info@deutrechtsewerfkelders.nl of via de website www.deutrechtsewerfkelder.nl. Op deze website vindt u ook onze vorige nieuwsbrieven.
De contributie van € 50 kunt u over maken op NL 82 RABO 3637 7756 11 t.n.v. Vereniging De Utrechtse Werfkelders. Graag met vermelding van het mailadres waarop we u kunnen bereiken.
 

 

duw2okt

18 september | Wim van Gelder

De voorbije maanden hebben we veel gesproken over onze reactie aan de gemeente Utrecht. Een reactie ter voorbereiding van een te nemen raadsbesluit in december. Deze reactie is de leden van DUW recent toegestuurd. Ons advies is er vooral op gericht meer te bespreken dan een kostenregeling. Het gesprek moet breder worden getrokken naar uitgangspunten voor het ontzorgen van keldereigenaren bij het opdrachtgeverschap. Ook een goede set afspraken tussen eigenaren en de gemeente is van belang.
 
Het college van B en W staat op het punt om een voorstel naar de gemeenteraad te sturen voor de uitgangspunten van een kostenregeling en het ontzorgen. Wethouder Rachel Streefland heeft ons gevraagd of zij – voor het zover is – het voorstel aan ons kan toelichten en in gesprek te gaan over de uitgangspunten en vervolgstappen. Daaraan geven wij graag gehoor.

Hiervoor organiseert vereniging DUW een bijeenkomst op: 
Datum: dinsdag 24 september
Tijd: 19.30 uur – 21.00 uur
Locatie: De Witte Vosch, Oudegracht 46 Utrecht
 
Met alle gesprekken hebben keldereigenaren en gemeente zicht gekregen op wat echt belangrijk is bij het herstel en behoud van onze kelders: een eenvoudige, aantrekkelijke kostenregeling die vooraf financiële zekerheid biedt. En veel hulp van de gemeente bij de uitvoering van het herstelwerk. Tijdens de bijeenkomst horen we van wethouder Streefland zelf hoe de gemeente hierover denkt en gaan we in discussie. Met het raadsbesluit gaan we een nieuwe fase in, één waarin gemeente en keldereigenaren samen de kostenregeling en het ontzorgen verder uitwerken! Ook de condities waaronder samenwerking tot stand komt is voor ons onderdeel van deze aanpak. Extra tijd is nodig voor een goede set afspraken, zodat we in de zomer van 2025 tot een afronding kunnen komen. Vereniging DUW wil afspraken maken met de gemeente over hoe die uitwerking wordt gedaan en de rol van de keldereigenaren daarbij. Ook daarover gaan we de 24e met elkaar en de wethouder in gesprek. We sluiten af met een informeel samenzijn.
 
Wij hopen jullie op 24 september te mogen begroeten! Alle keldereigenaren zijn welkom: neem ook je buurman of –vrouw mee!!!!
 
U kunt zich opgeven via info@deutrechtsewerfkelder.nl.
Bestuur vereniging De Utrechtse Werfkelders.
Wim van Gelder
 

< naar blogs-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
De wandeling
Vereniging De Utrechtse Werfkelders
Wervenberaad komt met Opschoondag aan de Werf