In een stad als Utrecht, die voor duurzaamheid staat, blijkt het verrassend lastig om boodschappen te doen zonder plastic. LOOS, een rijdende verpakkingsloze supermarkt doet met enige regelmaat de randen van de Binnenstad aan. Een vaste staplek in onze wijk is er nu nog niet, maar op afspraak met bewoners kan de rijdende winkel wel in de buurt komen. Bij de Noorderbrug, de Croeselaan en vlakbij het Ledig Erf is de supermarktkar met regelmaat te vinden.
Verpakkingsloos inkopen blijft een uitdaging; je moet eraan wennen om met je lege koffieblik, kruidenpotjes en afwasflacon te gaan winkelen.
Laurens Kok, een van de drie compagnons en initiatiefnemer van LOOS ‘Wij hebben de afgelopen drie jaar inmiddels bijna 30.000 plastic verpakkingen bespaard. Nederlanders gooien jaarlijks gemiddeld 1.500 plastic verpakkingen per persoon weg.’
Nieuwsgierige buurtgenoten moeten wennen aan het concept. ‘Ze beginnen klein, bijvoorbeeld door hun havermout bij LOOS te kopen. Langzaam groeit dat, en op een gegeven moment hebben ze een tas vol potten bij zich.’
LOOS op de Croeselaan in het park © Stan Westerveld
Er zijn in het verleden wel verpakkingsloze winkels geweest, maar die stopten snel. Op de Burgemeester Reigerstraat zit de winkel van LOOS. ‘Wij hoorden van klanten steeds weer dat het te veel gedoe was om naar de andere kant van de stad te fietsen met hun eigen potjes. Als klanten niet naar de winkel komen, dan komt de winkel naar hen toe. Met de rijdende supermarkt is boodschappen doen nu makkelijker dan bij een gewone supermarkt’.
Bewoners kunnen de rijdende winkel op afspraak uitnodigen. Er wordt overlegd over een staplaats, over de dag en hoe laat.
De producten van LOOS zijn bijna allemaal biologisch en komen van groothandels en lokale leveranciers. Voorbeelden zijn de Utrechtse Werfzeep, cashewnoten van een fairtrade-boer en lokaal gebrande koffie. Sommige producten, zoals notenmixen en muesli, maken Laurens en zijn team zelf, wat de verpakkingsimpact nog verder minimaliseert. LOOS is betaalbaar. ‘Onze prijzen zijn gemiddeld 15 tot 20 procent lager dan bijvoorbeeld de Ekoplaza.’
‘Het is zeker mogelijk dat verpakkingsloze supermarkten in de toekomst kunnen concurreren met traditionele supermarkten. Veel hangt af van regelgeving. ‘Als supermarkten moeten betalen voor de plasticvervuiling die ze veroorzaken, zal verpakkingsvrij al snel de norm worden,’ voorspelt Laurens.
Het leven van Laurens heeft altijd in het teken van duurzaamheid gestaan. Als vegetariër groeide hij al milieubewust op, maar na zijn studie elektrotechniek in Eindhoven begon hij na te denken over de wereld die hij wilde achterlaten. ‘Ik wilde niet alleen geld verdienen, maar impact maken. Dat leidde uiteindelijk tot LOOS. Klanten die anders alles in plastic zouden kopen, doen dat nu niet meer. Dat geeft enorm veel voldoening.'
'We begonnen vanuit duurzaamheid, maar merkten al snel dat onze kar ook een sociale functie heeft. Mensen maken een praatje, buren ontmoeten elkaar bij onze winkel, en dat bleek enorm belangrijk.’