Navigatie menu
zoeken
Knippen in de wegen langs de singel
Knippen in de wegen langs de singel
 [ACHTER HET] NIEUWS  Knippen in de wegen langs de singel
Ineke Inklaar |
24 november 2024

Maart 2025 sluit de gemeente de Catharijnesingel blijvend af voor auto’s en motoren die onder het gebouw met de kleurige gevelbekleding van Hoog Catharijne willen doorrijden. Tussen de Stationsstraat en de Spoorstraat komt een afsluiting.

Tot nu toe werd die aangeduid als knip. Dat suggereert dat niemand er voorbij komt. Maar dat klopt niet. Daarom spreekt de gemeente van ‘bestemmingsverkeer’. Voor bepaalde groepen komt er een uitzondering.
De categorieën die straks wél onder het poortgebouw van HC door mogen rijden, zijn: fietsers, voetgangers, brom- en snorfietsers, brandweer, ambulance, politie, taxi’s, openbaar vervoer, touringcars, werkverkeer en ontheffinghouders.

Screenshot 2024-07-04 at 16.02.15© Gemeente Utrecht

Bewoners van Gildeveste, Radboudveste en Moreelsepark kunnen online een ontheffing aanvragen. Voorwaarde is, dat ze nu een abonnement hebben op een plek in een van de parkeergarages P1, P2, P3 of P4.
De parkeergarages blijven voor bezoek van buiten of voor mensen die willen winkelen, gewoon bereikbaar. Vanuit het noorden of westen kunnen automobilisten via de Stationsstraat P4 of P3 induiken. Wie met de auto vanaf de Catharijnesingel-zuid komt, rijdt via de Spoorstraat P1 of P2 in. Vanaf beide kanten kunnen autogebruikers ook op de Catharijnesingel P5 in.
De gemeente stelt buurtbewoners en bezoekers gerust: alles op de Catharijnesingel en in de aangelegen buurten blijft bereikbaar. Ze geeft toe: niet altijd via de kortste en de snelste route. Er komen duidelijke verkeersborden vanaf de snelweg, belooft Utrecht. Navigatiesystemen geven straks alternatieve routes aan.

Hoe rijd ik straks 
naar het centrum?
Er is een route naar de noordkant en eentje naar de zuidkant van de ‘knip’. Voor de noordkant volgen automobilisten vanaf de A2 de borden Centrum-Noord en rijden via de Meernbrug, Graadt van Roggenweg en de Daalsetunnel naar bestemmingen als Wijk-C en Tivoli Vredenburg.
Voor de bestemmingen aan de zuidkant, zoals Hooch Boulandt en de Mariaplaats, volgen automobilisten vanaf de A12 de borden Centrum-Zuid via de Europalaan, Balijelaan en Bleekstraat.
In januari/februari komen er borden te staan die erop wijzen dat automobilisten vanaf 3 maart (na de voorjaarsvakantie) niet meer mogen doorrijden op de singel. Ook komen er waarschuwingsribbels op de weg.
In het begin staan er verkeersregelaars om mensen te helpen. Automobilisten die dan toch nog over dit stuk weg rijden, worden gewaarschuwd. In mei is dat waarschuwen voorbij. Dan komen er camera’s te staan voor handhaving. Autorijders-in-overtreding worden dan beboet.
De aanpassing hangt samen met het zogeheten Mobiliteitsplan 2040. De stad groeit, waardoor de stroom fietsers en voetgangers razendsnel toeneemt. Utrecht wil deze verkeersdeelnemers voorrang geven. Net als groen. Oversteken van de drukke Catharijnesingel is nu ingewikkeld voor fietsers en voetgangers. Met name Vredenburg en de Mariaplaats zijn (te) drukke plekken.
De Bleekstraat krijgt straks 60 procent meer auto's te verwerken.

Vaartserijnbrug
Om het verkeer over de Catharijnesingel na de ‘knip’ onder Hoog Catharijne verder terug te dringen, komt er ook een wegafsluiting bij de Vaartscherijnbrug. Wanneer, is nog niet bekend.Nu is 25-35 procent van de auto’s die over het Ledig Erf rijden van mensen die niet in de directe omgeving wonen. Die kunnen ‘weggejaagd’ worden door goede bewegwijzering en irritant veel stoplichten, maar dat levert niet voldoende op.
De omgeving (in ambtelijk jargon: De Zuidpoort) heeft nu te weinig groen, te veel asfalt en te veel autoverkeer. De kern van het plan-Zuidpoort is dat de Ooster- en Westerkade plus Ledig Erf meer bij de Binnenstad worden betrokken. Daar verblijven moet prettig worden. De verbinding tussen Rotsoord, station Vaartsche Rijn en de Binnenstad kent nu te veel hindernissen. Daarom moet het verkeer daar afnemen.

Screenshot 2024-12-03 at 08.54.44© Gemeente Utrecht

Ook door deze tweede knip moeten automobilisten andere routes kiezen. Berekend is dat de Bleekstraat 60 procent meer auto’s te verwerken zal krijgen, omdat dit met de Lange Smeestraat de enige toegangsweg naar de zuidelijke Catharijnesingel wordt.
De gemeente hoopt dat de toename beperkt blijft als parkeren lastig wordt voor mensen van buiten. Jaarlijks heft Utrecht 50 straatparkeerplaatsen op. De overlast wordt zoveel mogelijk beperkt door de weg te versmallen, de stoepen en fietspaden te verbreden en stil asfalt aan te brengen. En door extra planten en bomen te plaatsen.

Foto bovenin © Gert-Jan Peddemors

< naar nieuws-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
Aanwinst Nicolaikerk: kunst uit de Wederopbouw
Verpakkingsloze rijdende supermarkt bezoekt randen Binnenstad
Knippen in de wegen langs de singel