Bestelauto’s en vrachtauto’s die rijden op benzine of diesel mogen voorlopig toch nog de Binnenstad in. De gemeente heeft het idee losgelaten dat vanaf 1 januari 2025 bevoorrading in de milieuzone alleen nog maar met elektrische voertuigen mag plaatsvinden.
Dat is de strekking van een ontwerp-verkeersbesluit waarop bewoners en ondernemers nu kunnen inspreken. Voor personenauto’s blijft de milieuzone gewoon bestaan. De regels voor personenauto’s worden per 1 januari 2025 juist aangescherpt. Hiervoor is een apart verkeersbesluit nodig.
Bestelbusjes
Tot wanneer de ontheffing voor bestelbusjes geldt, is afhankelijk van de zogeheten emissieklasse. Die geeft aan hoe schoon een bestelauto is: hoe hoger de klasse, hoe schoner. Bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager mogen na 01-01-2025 de milieuzone NIET in; voor hen wordt er niets versoepeld.
Bestelauto’s met emissieklasse 5 mogen tot 01-01-2027 de Binnenstad in; busjes met 6 krijgen uitstel tot 01-01-2028. Twee categorieën krijgen nog langer uitstel: dat zijn de oldtimers (voertuigen die meer dan 40 jaar oud zijn) en rolstoelbusjes. Voor hen geldt het verbod om in het centrum te rijden pas vanaf net jaar 2030.
Als een ondernemers na 1 januari 2025 een nieuwe bestelbus koopt, moet die elektrisch zijn wil hij toestemming krijgen om in de milieuzone te rijden.
Vrachtwagens
Ook voor benzine- of dieselvrachtauto’s versoepelt de gemeente voorlopig de regels. Ook hier weer: gaat het om een nieuwe vrachtauto die na begin 2025 wordt aangeschaft, dan mag de ondernemer daarmee alleen de Binnenstad in als de uitstoot van deze truck nul is.
Van de trucks kan een groot deel tot 1 januari 2030 de milieuzone in. Mits de emissieklasse 6 is. Voor bakwagens geldt, dat ze daarnaast op z’n laatst uit 2020 mogen dateren. Trucks met opleggers mogen in 2025 niet ouder dan 8 jaar zijn.
Handhaving van al deze voorschriften gebeurt door camera’s die het kenteken van de auto, bestelbus of vrachtwagen controleren. Utrecht is overigens niet de enige gemeente die uitstootloos transport wil. In het Klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat de 30-40 grootste gemeenten dit allemaal nastreven.
De reden dat wethouder Eva Oosters de regels voor goederenvervoer, die in 2020 werden vastgelegd, versoepelt? Om te beginnen het overvolle stroomnet. Niet ieder bedrijf kan een aansluiting krijgen om zijn vrachtwagens aan de laadpaal te leggen. Daarnaast kost de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus of truck een kleine zelfstandige handen vol geld.
Illustratie bovenin © Gemeente Utrecht