Wie zijn fiets ergens op de Neude wegzet, wordt niet beboet. Op en rond het plein zijn namelijk te weinig plekken om een fiets fatsoenlijk te stallen, in een klem of in een stalling. Wel gaan boa’s ingrijpen bij gevaarlijke situaties: als fietsen voor nooduitgangen staan of op blindegeleidenstroken.
Dat blijkt uit een brief van het college aan de gemeenteraad. Op zeven momenten in juni is geturfd: daaruit bleek dat in vier van de zeven gevallen meer fietsen in het gebied stonden dan in de klemmen en de bewaakte stallingen zouden passen. Weliswaar is daar nog wel wat plek, omdat er meer fietsen buiten de klemmen en rekken staan. Maar al bij al is er toch een tekort van 700 plekken.
Geen handhaving dus, maar wat dan wel? De gemeente gaat fietswildparkeerders ervan bewust maken dat hun fiets anderen in de weg kan staan en dat er daarom stallingen zijn. Er komen posters en online promotie die op jongeren gericht is. Fietscoaches helpen vanuit een kraam fietsers aan een barcode voor de stalling en promoten het binnen zetten van de fiets.
Daarnaast maakt de gemeente de ingangen van de stallingen opvallender. En gaat na hoe zij op en rond de Neude extra fietsparkeerplekken kan aanleggen. Zowel op straat, rekening houdend met de evenementen op het plein, als in gebouwen.
Het streven is de Binnenstad er in 2030 ruim 13.00 fietsparkeerplekken bij krijgt. Die zijn er namelijk veel te weinig.
Op zaterdag, de drukste dag van de week, loopt het tekort op tot 13.500 plaatsen. Ondanks de nieuwe stallingen onder House Modernes en de Neude, goed voor 1600 klemmen. En de bijna 400 openbare daar. Met Klépierre, eigenaar van HC, onderzoekt de gemeente om er nog nieuwe fietsplekken kunnen komen in de parkeergarages.
Foto @Luuk Huiskes