Een volledig rondje wandelen in de verkeersluwte bij de singel is er voorlopig niet bij. Het wandelpad van de Marga Klompébrug tot bij de brug van Tivoli onder het Poortgebouw wordt niet gerealiseerd. Het ooit bedachte 120 meter lange vlonderpad is te duur. Bovendien ontstaat er een onveilige sociale situatie onder het Poortgebouw.
Gisteren informeerde B&W de Raad over de uitkomst van een haalbaarheidsonderzoek naar het pad. In de toekomst zou er misschien wel een wandelroute aan de binnenzijde van de singel in de vorm van een vlonderpad gerealiseerd kunnen worden. Dus niet aan de westzijde van het water, in het verlengde van de bestaande vlonder, maar aan de overzijde.
Een vlonderpad is waardevol voor wandelaars die de route langs de singel volgen. De vlonder zou bijvoorbeeld kunnen lopen van de Marga Klompébrug tot de Paardenveldbrug en zo het Willemsplantsoen op een ontspannen verkeersluwe manier kunnen verbinden met Park Paardenveld. In de toekomst zou dit een deel kunnen worden van het nog te ontwikkelen Singelpark Noord.
Het wandelpaadje dat hier langs de Catharijnesingel ligt stopt bij het Poortgebouw © Luuk Huiskes
Duidelijk is dat een vlonderpad aan de spoorzijde van de Singel niet over grotere lengte kan worden aangelegd vanwege de verderop gelegen kruising met de toekomstige vaarroute over de Leidse Rijn ter hoogte van het Smakkelaarsveld. Bovendien zorgt een vlonderpad met een lengte van 120 meter onder de Stadskamer bij het Poortgebouw voor een sociaal onveilige situatie. Het is dus geen optie. Al eerder dit jaar werd duidelijk dat een sociaal veilige publieke route langs de straat, onder het Poortgebouw door, beter is.
De zeer hoge kosten voor de aanleg van een vlonderpad spelen ook een rol bij de beslissing.