Geen stilstaande auto's op het Janskerkhof; grotere boomspiegels voor bestaande bomen; bomen erbij; een passende plek voor de bloemenmarkt, terrassen en evenementen, speelruimte voor kinderen. Dit plan voor herinrichting van het plein ligt nu bij de gemeenteraad.
Het streven is om, in gemeentelijk jargon, van het Janskerkhof een autovrij stadsplein met grote verblijfskwaliteit te maken. Aanleiding voor het project is de geplande vervanging van de riolering en bestrating eind 2027. Bovendien hebben de bomen daar nu te weinig ruimte voor een gezonde groei.
Wat gaat er gebeuren? De parkeerplaatsen verdwijnen dus in 2025 en 2026, alleen noodzakelijke blijven over. Er komen bankjes. Ook gaat de gemeente de verbindingen voor voetgangers, fietsers en auto's aan de noordkant aanpassen. En de bestrating vervangen: die heeft nu veel wortelopdruk.
Het college oordeelt over het plein: de huidige inrichting is niet altijd logisch, sleets en oogt rommelig. Ruimtes zijn, mede vanuit de huidige functies (parkeerplaats, markt, terrassen, fiets-parkeren en bushalte) versnipperd en wandel- en fietsroutes niet logisch en/of krap. De HOV-busbaan is dominant aanwezig, deelt de pleinruimte in tweeën en zorgt op de as Lange Jansstraat – Nobelstraat voor verkeersongevallen.
De openbare ruimte noemen b. en w. erg versteend waardoor er op hete dagen sprake is van hittestress, met name aan de zuidkant van het plein. Daarom willen zij waar mogelijk het aantal bomen aan de zuidkant uitbreiden.
De terrassen ogen volgens hen ook rommelig en bepalen het beeld in de noordwesthoek. Eerst zijn enkele jaren geleden de terrassen in verband met bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten aangepast. Vervolgens zijn ze in de coronaperiode uitgebreid. De huidige situatie is niet meer conform de vergunning.
Het wijzigen van HOV-baan is (nog) geen onderdeel van de herinrichting van de openbare ruimte. Wel verkent de gemeente mogelijkheden om iets hieraan te veranderen. Met de provincie onderzoekt ze hoe het aantal voertuigbewegingen over de as Lange Viestraat-Potterstraat-Neude-Lange Jansstraat-Janskerkhof-Nobelstraat-Lucasbrug) omlaag kan zodat een andere inrichting mogelijk wordt.
Meer lezen: https://bitly.cx/Tqbe
Foto: Gert-Jan Peddemors