De Moreelse route is een feit. De route langs acht nieuwe informatieborden vertelt de geschiedenis van de wijk Hooch Boulandt: nu een woonwijk tussen de Catharijnesingel en de spoorbaan, ooit onderdeel van een groots plan om Utrecht uit te breiden.
Afgelopen week heeft wethouder Rachel Streefland de Moreelse route officieel geopend.
In 1664 bedacht burgemeester Hendrick Moreelse een groots plan om de stad aan de westkant uit te breiden. Het nieuwe stadsdeel zou grote huizen langs statige grachten krijgen, specifiek bedoeld voor welvarende bewoners. Het idee werd uiteindelijk nooit uitgevoerd. Wel zou het tweehonderd jaar later als basis dienen voor de aanleg van de eerste spoorlijn van Utrecht. Het westelijk buitengebied werd daarmee voorgoed onderdeel van de stad.
Oude en nieuwe gebouwen
Het gebied werd in gebruik genomen door de tramremise en elektriciteitscentrale, en ook de universiteit en het academisch ziekenhuis kregen er een plek. In de jaren ‘90 van de vorige eeuw kwam er een nieuwe woonwijk met een strook kantoren als geluidswerend schild langs het spoor. Bijzondere oude gebouwen hebben een nieuwe bestemming gekregen. Ze herinneren aan hoe het er vroeger uit zag.
Wandelroute
Volgens wethouder Rachel Streefland verknoopt de Moreelse route de Utrechtse geschiedenis en toekomst met elkaar. 'De Moreelse route vertelt meer dan driehonderd jaar geschiedenis van de wijk die we tegenwoordig kennen als Hooch Boulandt. De woonwijk is voor erfgoedbegrippen niet heel oud. Hooch Boulandt werd in de jaren ‘90 van de vorige eeuw gebouwd. Maar wie door zijn oogharen kijkt, ziet direct dat de wijk een oudere oorsprong heeft. Het is déze oorsprong die centraal staat in de Moreelse route. Vanaf vandaag kan iedereen die route verkennen. Een mooie mijlpaal, waarmee we onze geschiedenis vastleggen en vasthouden voor toekomstige generaties.'
De route bestaat uit acht informatieborden. De wandelroute is ook online te bekijken op utrecht.nl/moreelseroute.
De wandelroute is een initiatief van de ondernemers van Hooch Boulandt en is gefinancierd door het Ondernemersfonds Utrecht. De route kwam tot stand in samenwerking met de gemeente Utrecht en bewoners van het Sterrehof.