Navigatie menu
zoeken
Waar blijft de loodgieter?
Waar blijft de loodgieter?
 [ACHTER HET] NIEUWS  Waar blijft de loodgieter?
Ben Nijssen |
BSK 4 2021

Iedere bewoner en elk bedrijf in de Binnenstad heeft dezelfde ervaring. Hoe vind ik een bedrijf - loodgieter, timmerman - dat een klus kan komen uitvoeren?

Het begint er al mee dat je een bedrijf moet kunnen vinden dat de tijd wil vrijmaken om voor een kleinere klus langs te komen. Als je dan daarbij vertelt waar dit moet gebeuren, beginnen de uitvluchten al te komen. De eerste barrière is de milieuzone. Maar daar zijn de meesten al wel aan gewend. Dan zijn er veel werklui, die pas als ze voor de deur staan, zich realiseren dat ze een parkeerplek moeten zien te vinden en dat dit (veel) geld gaat kosten. Komen ze een tweede keer dan vragen ze je soms een plek voor hen vrij te houden of vragen ze een plek waar je eventjes zonder te betalen de bus kwijt kunt.

Zwaar gereedschap
Lukt dit niet, dan blijkt de bus alleen op een behoorlijk stuk lopen geparkeerd te kunnen worden. Waar de werklui tegenop zien, omdat ze dan een heel end met zware gereedschapskisten/ladders/ bouwmateriaal moeten sjouwen, bang zijn dat ze vaak terug moeten omdat ze iets vergeten zijn. Of ze vrezen inbraak/diefstal.

Woon je in het voetgangersgebied, dan wordt het nog een ander verhaal. Alleen tijdens de venstertijden mag de bestelbus het gebied inrijden of, met ontheffing, iets langer. Parkeergarages waarnaar personenauto’s worden verwezen zijn meestal niet toegankelijk voor busjes. Een klusser aan huis laten komen, zal steeds moeilijker worden. Parkeerplaatsen moeten verdwijnen, om te beginnen op de Oudegracht en Janskerkhof. En elk jaar wordt het tarief weer verhoogd. Parkeerplekken zullen bovendien óók verdwijnen door uitbreiding van het voetgangersgebied. De loopafstanden voor de loodgieter/timmerman worden dus langer. Misschien het meest ingrijpend voor de klusbedrijven is het verder beperken van het type busjes en vrachtwagens die de milieuzone mogen inrijden. Sinds 1 april is de emissienorm voor personen- en bestelauto’s verscherpt; per 1 januari 2022 worden de normen voor vrachtwagens
strenger. Dat kan voor een klusbedrijf betekenen dat de eigenaar een nieuw vervoermiddel moet aanschaffen om zijn werk binnen de milieuzone te kunnen voortzetten. Hopelijk bedenkt diegene dan wel dat het plan is om in 2025 de Binnenstad alleen toegankelijk te houden voor emissieloze (elektrische, waterstof) bedrijfswagens. Om die nu al aan te schaffen is ongunstig onder meer door een beperkte keuze en hoge kosten.

Gevlucht
Het is nu al moeilijk is een klus te laten uitvoeren; dat zal in de toekomst niet makkelijker worden. Dat zie je ook al aan het geringe aantal van dit soort bedrijfjes/eenmanszaken in de Binnenstad. Deze zijn nu al praktisch verdwenen, zo ook de sanitair zaak annex loodgietersbedrijf van Johan Bolwidt in de Twijnstraat die nu van zijn pensioen geniet in Amersfoort.

Actiegroep Binnenstad030 vindt dat de gemeente weinig rekening houdt met deze problemen bij de bereikbaarheidsmaatregelen van de Binnenstad en vraagt daar juist aandacht voor.

Voor innovatieve bedrijven biedt de situatie misschien wel kansen. Het gebruik van fietskarren kan bij kleine klussen een uitkomst zijn en tegelijkertijd parkeerkosten reduceren. De gasservicemonteur die bij mij thuiskwam reageerde met ‘Dan moet het niet regenen.’

Dit soort veranderingen vergt tijd en aanpassing bij de monteurs die in de Binnenstad aan de deur komen. Pakketbezorgers zullen als eersten het eerst aan de beurt zijn deze aanpassingen in te voeren, zij kunnen de wegvoorbereiders worden.

 

Foto © aquaslim

< naar nieuws-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
De Witte Wolf ondertekent samenwerking met ontwikkelaars
Speeltuin Lauwerhof moet weg: 'Waarom grijpt de gemeente wel in bij een speeltuintje en niet in de Nobelstraat'
Winkels Twijnstraat - Geen saamhorigheid meer, maar het is 2022