Als binnenkort de Visie Stadswater door de gemeenteraad wordt aangenomen, zal vanaf 2024 het drukke bootverkeer op de grachten en singel zich aan meer regels moeten houden. Doel; minder vervuilend vaarverkeer, minder lawaai, eenrichtingsverkeer en een nachtelijk vaarverbod op de Oudegracht.
Het leek ooit zo leuk, maar de steeds toenemende drukte op het water van de Oudegracht en singels irriteert menig bewoner. Die drukte moet beheerd gaan worden en dat vindt ook het college.
Er ligt een voorstel en een visie over het gebruik van het water, waarin eenrichtingsverkeer en een nachtelijk vaarverbod op de Oudegracht genoemd wordt.
Vanaf 2030 zullen alleen nog elektrisch aangedreven boten Utrecht mogen bezoeken.
Bij de Stadhuisbrug, de smalle tunnel voor boten, wordt een verkeerslichtinstallatie aangelegd. Daarnaast zullen Handhavers het water opgaan om drukte op grachten en de singel in goede banen te leiden. Daarbij moeten verhuurders van kano’s en de populaire SUP's (Stand Up Paddleboards) gaan betalen voor gebruik van het Utrechtse water.
Voor kanoërs komen meer specifieke steigers en de passage door de Weerdsluis wordt voor de kano gratis. Op dit moment moeten kano’s een paar euro betalen als ze van de Vecht naar de Oudegracht willen of terug. Maar een nachtelijke kanotocht over de Oudegracht wordt verboden. Alleen tussen 07.00 en 23.00 uur mag er nog gevaren worden op het stadswater in Utrecht.
De Visie Stadswater omvat meer dan pleziervaart en gaat ook in op het bevoorraden van de stad, over wandelen langs het water, schaatsen in de winter en zwemmen in de zomer.