Navigatie menu
zoeken
Vintage: ooit ‘ouwe meuk’ nu hype
Vintage: ooit ‘ouwe meuk’ nu hype
 [ACHTER HET] NIEUWS  Vintage: ooit ‘ouwe meuk’ nu hype
Ineke Inklaar |
7 februari 2022

Het stikt in de Binnenstad van de vintage zaken. Volgens de Centrumgids zijn het er inmiddels 24. Onlangs vestigde zich een grote in de oude Perry. Het zijn er genoeg voor een speciale winkelroute op een site.

Hierbij gaat het niet alleen om kleding, maar ook om meubels, fietsen, lp’s, planten, schoenen, speelgoed, curiosa, fietsen, boeken, sieraden, meubels, serviesgoed en design. 

De ARM is de oudste. In 1981 begon het toenmalige bestuur (vijf mensen onder wie Ad Schenk) uit idealisme met een kringloopwinkel in de kelder van Oudegracht 247.
Het streven: goederen hergebruiken en mensen sociale werkgelegenheid bieden. ‘Er is nu concurrentie’, vertelt Nannette Schenk, directeur van vijf winkels en twee kelders op de gracht en een warenhuis op Hoograven van (officieel) Stichting Kringloop Centrum Utrecht. 40 werknemers en 65 mensen hebben hier een dagbesteding.

Neppers
‘Vintage is een hype. Maar soms vraag ik me bij andere winkels wel af of het echt oud is, of oud gemaakt. Echte vintage vind je daarom nog altijd bij de kringloop zelf, is dan ook ons motto…’ Wat ze ook tegenkomt: ondernemers van vintagezaken kopen bij De ARM een tweedehands kledingstuk, ‘dat ze vervolgens voor twee maal de aankoopprijs verkopen’.

De opkomst van vintagezaken heeft bij De ARM intern ook tot discussie en veranderingen geleid. De winkels worden al enige tijd anders aangekleed en ingericht. Die wijziging is het duidelijkst te zien bij Oudegracht 255 en straks bij 274 – die winkel wordt nu verbouwd. ‘Daar hebben we echt een grote etalage en stallen we de spullen anders uit. Je moet met de tijd mee, beetje de uitstraling van zo’n concept store met hippe spullen opzoeken, af van het rommelmarktgehalte.’ Maar Schenk wil de identiteit van de stichting niet verloochenen. ‘We kunnen meeliften op de hype, maar we blijven een idealistisch bedrijf. We willen met onze prijs ook onder die van het gelikte winkeltje zitten. Voor ons is lastig: hoe vertellen we ons verhaal over duurzaamheid en sociaal werkgeverschap?’

Krap bij kas
In de afgelopen jaren heeft ze het klantenbestand zien veranderen: waren het eerst vooral studenten en mensen met een krappe beurs – tegenwoordig shopt iedereen, meer vanuit overtuiging, bij de kringloop. ‘We zien dat bij een grotere groep dat het milieuaspect meespeelt, sinds alle negatieve berichten over het gebrek aan duurzaamheid van ketens als Action en Primark. Natuurlijk bieden we nog steeds veel spullen aan voor mensen die minder te besteden hebben. Ook bij meubels is er veel aandacht voor vintage en retro, en worden er meubelstukken duurzaam ge-upcycled’.

Volgens onderzoek van het platform voor vintage kleding Thred Up staat 86 procent van de consumenten positief tegenover het kopen van tweedehands spullen. Dat was in 2020. In 2016 was nog minder dan de helft (45 procent) positief. Deze verandering is met name toe te schrijven aan de millennials (tussen 1980 en 1995 geboren). Deze groep laat zich bij het kopen leiden door milieu en duurzaamheid. Daarnaast speelt beleving mee. In een tweedehandszaak is het goed grasduinen. Bovendien koop je iets exclusiefs en onderscheid je je zo van de massa. Immers: er is maar één exemplaar beschikbaar.

 

Fotografie: Gert-Jan Peddemors

< naar nieuws-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
Sinterklaas' nieuwe ‘jasje’
Van opwinding tot kippenvelnummer
Vrolijke mandarijn op de Lange Viestraat