Navigatie menu
zoeken
Met bouwmaterialen emissieloos over de gracht
Met bouwmaterialen emissieloos over de gracht
 [ACHTER HET] NIEUWS  Met bouwmaterialen emissieloos over de gracht
Elaine Vis |
22 sept. 2021

De verkeersinrichting in de Binnenstad is niet meer van deze tijd. Ook de bevoorrading roept om een oplossing. Vrachtwagens moeten zich houden aan een aslast van twee ton. Daardoor rijden halfvolle vrachtwagens af en aan. Terwijl één tochtje met de boot evenveel bouwmaterialen kan wegbrengen. Deze maand zijn Cityport of Utrecht en bouwbedrijf Van Zoelen als eerste marktpartijen samen gestart met het emissieloos vervoeren van sloop- en bouwmateriaal door de grachten in de binnenstad.

De oude stad, en de luchtkwaliteit, lijdt onder de last van het vervoer. De laatste jaren werkt de gemeente om de situatie stapsgewijs te verbeteren. Emissieloos vervoer over water heeft toekomst in Utrecht. De gemeente staat voor een schoner milieu en wil de historische werven langs de grachten zo weinig mogelijk belasten. Daarom wordt een groot deel van de horeca bijvoorbeeld al meer dan 10 jaar elektrisch bevoorraad via het water. Ook het afval wordt op deze manier opgehaald. Hiermee wordt zwaar vrachtverkeer boven de werfkelders en op de kades beperkt en de uitstoot van uitlaatgassen verminderd. Maar er kan veel meer.

Schoon vervoer 1

Voor het eerst hebben vorige week publieke en private partijen in en rondom Utrecht de handen in elkaar geslagen om het vervoer beter aan te pakken. Deze maand zijn Cityport of Utrecht en bouwbedrijf Van Zoelen als eerste marktpartijen gestart met het emissieloos vervoeren van sloop- en bouwmateriaal door de grachten in de binnenstad.

Dit initiatief sluit goed aan bij de ambities van de gemeente. Wethouder Eelco Eerenberg (Milieu & Emissieloos Vervoer) ‘Met dit volledig particuliere initiatief worden de waterwegen in de binnenstad van Utrecht gebruikt voor bouwwerkzaamheden. We kijken hoe we meer van dit soort initiatieven in Utrecht mogelijk kunnen maken. Hoe meer schoner vervoer over water, hoe beter.’

Meisjesschool
Aan de  Oudegracht 33-35  wordt de voormalige meisjesschool omgebouwd tot appartementen. Het vervoeren van de bouw- en sloopmaterialen hiervoor gebeurt met een elektrische boot. De materialen worden geladen vanaf een haven in Nieuwegein, dit is de enige haven binnen de sluizen van Utrecht met hetzelfde waterniveau. Goederenstromen zijn zo efficiënt, geluidsarm en circulair. De transporten worden in Cityport gebundeld. Eén keer emissieloos varen, vervangt 9 transporten over de weg. ‘Romeinse vindingrijkheid in een modern duurzaam jasje’, zegt Martin van Lambalgen, algemeen directeur van bouwbedrijf Van Zoelen. ‘Ik vind het mooi om mee te gaan in de beweging. Mijn eigen auto rijdt ook op waterstof.’ Van Zoelen vervoert, naast het vervoer met wagens, al zeker tien jaar bouwmaterialen ook via de Utrechtse grachten. De stap naar emissieloos varen was voor hen makkelijk gemaakt.

Schoon vervoer 2 De gemeente wil het emissieloze vervoer over het water ‘faciliteren en stimuleren’ door met betrokken partijen te overleggen over de mogelijkheden. Voor het vervoer over het water gelden tijdvakken, zodat de andere gebruikers van singel en gracht er niet al teveel hinder door ondervinden.

< naar nieuws-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
Nauwelijks statushouders; onderdak voor nieuwkomers en andere woningzoekenden
Gemeente Utrecht overtreedt eigen vergunning bij herstel kademuren
Verduurzaming: Binnenstad Oost pakt samen aan