Bewoners zoeken steeds vaker de grachten en de singel op voor verkoeling. Toeristen weten het water in de Binnenstad ook beter te vinden. Tegelijkertijd denkt Utrecht met ondernemers na over vervoer van goederen en bouwmaterialen over het water. Het wordt druk.
D66 neemt het op voor de bewoners die een rondje door of om hun eigen Binnenstad willen varen met een fluisterbootje. Punt is: er zijn genoeg verhuurders met een vergunning, dus huren kan. In theorie, helaas. Want de helft van de potentiële verhuurders heeft geen ligplaatsen.
Daarom pleit raadslid Ralph Peters voor ligplaatsen aan de kade van de Wittevrouwensingel. Hij heeft het over een ‘lege en grotendeels ongebruikte’ kade, zeker nadat de ondernemer die een ligplaats had bij de huisnummers 56/57 ermee is gestopt.
De Wittevrouwensingel ter hoogte van de voormalige fluisterbotenligplaats © Luuk Huiskes
Dat vindt de D66’er een ‘gemiste’ kans. Gaan b. en w. snel stappen zetten om daar (of elders) ligplaatsen te regelen, vraagt hij aan het college.
Vol = vol
Daarnaast zijn er nog mensen die in de gracht of de singel willen zwemmen. Dat zijn er een handjevol. Diehards. Maar het worden er, dankzij de hete zomers, steeds meer. Ook wordt het binnenwater gebruikt door roeiers, kanoërs en suppers.
© Luuk Huiskes
In de Binnenstad alleen al zijn er twee kanoverhuurbedrijven en peddelaars kunnen ook vanaf bedrijf De Rijnstroom het centrum in. Een blik op GoogleMaps toont vijf supverhuurbedrijven.
En dan is er ook nog de pleziervaart. In 2019, pre-corona, voeren zo’n 10.000 plezierboten door de singel en de Oudegracht.
Bevoorrading
Bewoners en bezoekers zijn niet de enigen die dromen van varen door de Binnenstad. De gemeente denkt namelijk met ondernemers na over bevoorraden van bedrijven via het water met schone en stille vaartuigen. Door milieuzones, venstertijden en aslastbeperkingen is het voor vervoerders steeds lastiger om de goederen aan bedrijven in de Binnenstad te leveren.
Daarnaast wordt er veel gebouwd in de Binnenstad. Zeker nu zwaar verkeer op de grachten wordt geweigerd om de werfkelders te beschermen, is het lastig om de zware bouwmaterialen op een correcte manier op z’n plek te krijgen.
Watervisie
Het is wachten op de zogeheten Watervisie. De gemeente werkt aan een plan waarin komt te staan hoe bewoners en bedrijven gebruik kunnen maken van het openbare water in de stad.
Het verkeer op het water zal alleen maar toenemen, verwacht de gemeente.
Deze Watervisie is er op z’n vroegst pas herfst volgend jaar.