Navigatie menu
zoeken
Grootste duurzame warenhuis Nederland op Stadhuisbrug
Grootste duurzame warenhuis Nederland op Stadhuisbrug
 [ACHTER HET] NIEUWS  Grootste duurzame warenhuis Nederland op Stadhuisbrug
Elaine Vis |
13 juni 2021

Het grootste duurzame warenhuis van Nederland opent in augustus op de Stadshuisbrug. In het voormalige Broesepand zal een consortium van zes ondernemers een heus warenhuis neerzetten met een keur aan duurzame producten onder één dak. Er is een duurzame pedicure te vinden en naar een duurzame kapper wordt nog gezocht. De ambitie is om na Utrecht, vestigingen in andere steden te openen. Maar eerst de Utrechtse pop-up onderneming. Pop-up, want het contract met eigenaar gemeente Utrecht is voor tweeënhalf jaar. De gemeente wil het hele pand, dus ook de voormalige Centrale Bibliotheek, in 2024 grootschalig renoveren en verduurzamen.

‘Wij waren voor ons eigen bedrijf E&co al langer op zoek naar een A-locatie om mooie producten aan te bieden. Alles wat je nodig hebt aan producten kan je vanaf augustus bij ons duurzaam (red. bijvoorbeeld vegan, lokaal gemaakt, milieuvriendelijk, fair trade en/of slavenvrij) vinden’ legt Patrick Beckers uit. Samen met Janneke Kreek bracht hij zes gelijkgestemde duurzame ondernemers bij elkaar. Met E&co, het eigen bedrijf in beauty, verzorging, textiel, non-food en food-to-go, zijn Janneke en Patrick zelf ook deel van het consortium van huurders.
 
Het warenhuis biedt met de aanvullende shop-in-shop ondernemers daarnaast nu ook kleding, horeca, natuurwijnen, interieur, een schoonheidsspecialist en meer. Een duurzame kapper moet nog gevonden worden. Nieuw, hergebruikt, vintage, upcycled, grote merknamen en kleine. 
Jonge Utrechtse makers zullen ook een platform krijgen. Zij kunnen roulerend een aantal weken hun producten of ideeën aanbieden. In het souterrain komt een atelier waar je ziet hoe kleding gemaakt wordt en er worden in de loop van het jaar lezingen en workshops georganiseerd. 
Janneke 'Er zijn nog een aantal vierkante meters beschikbaar voor gave aanvullende concepten, dus ideeën zijn zeer welkom. Retail van de toekomst is belevenis. Wij gaan de fysieke plek uitdiepen als verzamel- inspiratie- en ontmoetingsplek’.'

 

schermBroeseLou
Afgelopen jaar werd voormalig Broese gebruikt door Art Utrecht en door Kunstliefde
voor de megatentoonstelling UtrechtDownUnder © Lou Vos


 
‘Wij zien een beweging in de markt. Veel mensen zijn stappen aan het maken. Maar nu moet je voor duurzame artikelen flink wat zoekwerk verrichten op verschillende plekken om te slagen.  Daar moet je best gedreven voor zijn. Wij willen dat mensen het gemak van alles-onder-één-dak kunnen ervaren en transparant laten zien op welke punten een product duurzamer is. Volledig duurzaam leven, betekent eigenlijk niets kopen. Wij willen juist elke stap die iemand maakt bij het aanschaffen van een nieuw product, hoe klein dan ook, waarderen en zo veroorzaken dat steeds meer mensen met elkaar heel veel duurzamere keuzes gaan maken.’
Patrick ‘Wij willen niet belerend zijn, maar aanbieden. Wij hebben niet als doel om mensen te wijzen op duurzaamheid maar juist het aantrekkelijk te maken door leuke spullen aan te bieden en laagdrempelig te zijn. Uiteraard moeten wij wel een gezonde onderneming zijn, alleen bij succes kunnen wij onze doelstelling om in andere grote steden vestigingen te openen waarmaken’.
 
Ontmoeting
Janneke die in Utrecht woont had voormalig Broese al in het vizier. ‘Eigenlijk wilden wij 500 m2 om ons miniwarenhuis van E&co neer te zetten. Dit is 1400 m2  en wij dachten ‘durf te dromen’ en zijn met meerdere partijen gaan samenwerken. Nu kan je met recht zeggen dat het een echt warenhuis wordt en niet een miniwarenhuis.’

Patrick heeft heel zijn leven in de retail gewerkt. Hij merkte dat er wel nagedacht werd in de branche over duurzaamheid, maar dat men toch niet echt een grote stap wilde zetten. Bij een managementtraining ontmoette hij organisatiepsychologe Janneke. Zij heeft al lange tijd een duurzame levensstijl. Voor Janneke was het duidelijk, zij had net besloten om na 13 jaar loondienst  iets te gaan doen wat met duurzaamheid te maken heeft. En toen ontmoette ze Patrick .

 

schermkreeketalage
Janneke Kreek (rechts) en Patrick Beckers in de etalage © Gert-Jan Peddemors


 
‘Het is een risicovol project. Je moet wel durven. Ik zeg altijd dat Patrick mij goed gecast heeft. Wij hebben beiden een zeer comfortabele baan opgegeven om een nieuwe stap te zetten’. Patrick ‘De bereidwilligheid van mensen uit de duurzaamheidswereld is enorm. Dingen delen en samenwerken, opvallend ten opzichte van de puur commerciële branche waar ik uitkom. Hier wordt kennis en netwerk gedeeld’.
 
15 juni krijgen Janneke en Patrick de sleutel. Verbouwplannen liggen grotendeels al klaar. Tijdens de verbouwing zullen ze zoveel mogelijk upcyclen; veel van het bestaande meubilair krijgt een moderne kleur. Bovendien, de winkel is een pop-up warenhuis, voor 2,5 jaar wil je niet alles nieuw aanschaffen. Dat staat haaks op duurzaam zijn. De meeste van de 200 boekenkasten van voormalig Broese worden weer gebruikt en de displays ook. Het plafond wordt opgefrist en volgende week ‘leggen wij het ei met wat wij met de vloer doen’.

Doorgroeien naar boven, naar de oude bibliotheek, net zoals toen V&D hier in de 60er jaren zat? Patrick ‘Dat zou mooi zijn,  maar voor nu te ambitieus. Het pand moet eerst geüpdatet worden naar de huidige veiligheidsnormen voordat er mogelijkheden zijn. Als Utrecht ons omarmt willen wij na tweeënhalf jaar natuurlijk graag blijven. Dus laten wij eerst maar eens dit grootste duurzame warenhuis van Nederland neerzetten op de Stadhuisbrug.’
 
De gemeente laat weten dat zij bewust kiezen voor een huurder die bijdraagt aan duurzame en maatschappelijke doelen, een combinatie van commerciële en maatschappelijke activiteiten kan een impuls geven aan de binnenstad. Er worden nog gesprekken gesprekken gevoerd met andere partijen over de tijdelijke invulling van het overige gedeelte van het complex aan de Oudegracht 167 (voormalige bibliotheek). In de zomer is hier meer duidelijkheid over.

< naar nieuws-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
Sinterklaas' nieuwe ‘jasje’
Van opwinding tot kippenvelnummer
Vrolijke mandarijn op de Lange Viestraat