Navigatie menu
zoeken
Herstelplan: meer terrassen, meer evenementen
Herstelplan: meer terrassen, meer evenementen
 [ACHTER HET] NIEUWS  Herstelplan: meer terrassen, meer evenementen
Ineke Inklaar |
23 juni 2021

Sta ook na 1 november tijdelijk uitgebreide terrassen toe. En maak die op den duur permanent en subsidieer daarvoor duurzame terrasverwarming. Plus: organiseer in de Binnenstad zo veel evenementen als qua drukte/corona mogelijk is. Dat zijn voorstellen uit de zogeheten Herstelnota Utrecht 2021-2026. Dat is een plan van (horeca-)ondernemers, musea en marketeers in de stad. Dat hebben ze onlangs opgestuurd aan het college. Dit plan wil ondernemers, die door de coronacrisis hebben ingeteerd op hun spaargeld, helpen nu de samenleving steeds meer opengaat. Ander doel van de herstelnota is om iets te doen tegen de leegstand in het centrum.

De nota roept op tot slim gebruik van de openbare ruimte: een locatie kan dan ’s ochtends een laad- en losplek zijn, ’s middags bijvoorbeeld een pop-upfietsenstelling of terras. Dat noemen de opstellers dynamisch programmeren: oftewel ‘inspelen op het in- en uitademen van de stad’. Wees streng als het druk is en geef ondernemers de ruimte als het aantal bezoekers dat toelaat.

De bezoekers moeten ook weer terugkomen in de Binnenstad, stellen de partijen achter de herstelnota. Ze werken aan campagnes die toeristen naar Utrecht lokken. Daarbij hoort: flexibele programmering van evenementen: eerst kleinschalig, later groot. De combinatie van winkels, horeca en cultuur moet ’t doen.

Mits eventueel toekomstige coronamaatregelen dit toestaan. Om toeristen niet af te schrikken, ‘spreken we niet over drukte, maar benoemen we juist de plekken waar ruimte is voor veilig, verantwoord en gastvrij bezoek’.

10 minuten
Typisch Utrechtse winkels bieden meer sfeer dan grote ketenbedrijven (en trekken dus stadsbezoek aan).  Van de Utrechtse zaken zijn er 240 in de stad, van de grote filialen 720. In de herstelnota staat daarom het streven om die verhouding 1 staat tot 3 te houden, of zelfs te verbeteren ten gunste van de kleinere winkelier.

Om ervoor te zorgen dat meer mensen het centrum bezoeken en daar geld uitgeven, is het volgens ondernemers & musea & marketeers nodig dat er een ‘robuuste verbinding’ voor auto’s komt.  Zij willen dat een automobilist te allen tijde binnen 10 minuten vanaf de ring bij de P-garage in het centrum kan zijn. De autorijders vormen namelijk slechts 10 procent van de bezoekers, maar zorgen voor 25 procent van de omzet.

De aanleiding voor al deze voorstellen: de ondernemers in het voetgangersgebied hebben het zwaar. Uit landelijk onderzoek blijkt dat schoenenwinkels gemiddeld 115.000 euro rood staan en kledingzaken 91.000. De omzet van horecazaken is vorig jaar de helft lager geweest dan in 2019. Daarom vraagt de nota aan het college om uitstel – in sommige gevallen zelfs afstel - te bieden bij gemeentelijke belastingen, zodat de winkeliers de eerste maanden van de herstelperiode meer geld overhouden.

 

zie meer Herstelplan

< naar nieuws-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
Sinterklaas' nieuwe ‘jasje’
Van opwinding tot kippenvelnummer
Vrolijke mandarijn op de Lange Viestraat