Navigatie menu
zoeken
Wijk C de rosse buurt van Utrecht (2)
Wijk C de rosse buurt van Utrecht (2)
 COMITÉ WIJK C  Wijk C de rosse buurt van Utrecht (2)
4 maart 2025

De buurt was al ingelicht dat het eindrapport van het participatie traject over een nieuwe invulling van de garage Paardenveld wat langer zou duren dan gepland. Dat was in december, ín januari kwam plots de mededeling dat het participatieproces opnieuw zal starten, nu met de optie dat er een seksbedrijf zal komen nadat de gemeente in september eigenaar is van de garage. Maar valt er nog wat te participeren? Hieronder twee reacties op de plannen.


Ruud Moors | 4 maart 2025 

Honderdvijfenvijftig ideeën

Ik woon in Wijk C in Utrecht. Daar staat een garage die over tien jaar gesloopt gaat worden, omdat de gemeente auto’s uit de binnenstad wil weren en daarom de garages in de binnenstad op wil heffen. Om te bepalen wat er tot de sloop met de garage moet gebeuren werden er verschillende bijeenkomsten met bewoners gehouden. Daar kwamen 155 ideeën uit, waarvan één idee van een anoniem persoon om in de garage tijdelijk sekswerkers een plek te geven.

Wethouder aan het werk
Daar werd door veel mensen nogal lacherig over gedaan, omdat dat een belachelijk idee leek, vooral omdat er genoeg andere leuke ideeën waren. Onze verbazing was groot toen bleek dat een wethouder juist dit idee aan het uitwerken was. Daar werden zelfs speciale bijeenkomsten voor bewoners voor georganiseerd, waarbij al snel duidelijk was dat de bewoners wel hun zegje konden doen, maar dat er niet echt naar ze geluisterd zou worden.

Een doortimmerd plan
‘Met mensen die ‘nee’ tegen dit plan zeggen, kan ik niks’, stelde de wethouder bijvoorbeeld en toen er iemand vroeg wat er zou gebeuren als de veiligheid van de wijk achteruit zou gaan als dat sekswerk er kwam, maakte hij duidelijk niets te hebben met ‘wat als’, want hij ging een zeer doortimmerd plan maken waardoor de veiligheid gegarandeerd zou zijn.

Democratie
‘En hoeveel bewoners moeten er tegen zijn om het plan niet door te laten gaan?’, vroeg iemand anders. ‘Daar gaat de raad over en niet de bewoners’, verklaarde de wethouder. ‘Zo werkt dat in een democratie’, merkte hij nog op.

Onveiliger
Er zijn nogal wat donkere hoeken en plekken in Wijk C. De angst bestaat dat een bordeel in de garage ook tippelaarsters en hun klanten aan zal trekken en dat de wijk daardoor onveiliger wordt. Dat de wethouder verzekert dat dat niet zal gebeuren omdat het niet om raamprostitutie gaat, stelt niemand echt gerust. Hoewel hij daarin natuurlijk gelijk zou kunnen hebben. Maar zeker is dat niet. 

Randfiguren
Een aantal jaren geleden sloot de gemeente in één keer alle legale seksplekken in Utrecht. Dat was niet omdat de sekswerkers zelf problemen veroorzaakten, maar omdat hun aanwezigheid randfiguren aantrok die wel problemen veroorzaakten. De bewoners van Wijk C hebben dan ook geen bezwaar tegen sekswerkers, maar wel tegen een bordeel in een garage in hun wijk. Vanwege de aanzuigende werking van randfiguren.

Goedmakertje?
De gemeenteraad lijkt wel wat te voelen voor het plan om in die garage sekswerk toe te staan. Wellicht omdat de gemeente naar de sekswerkers toe iets goed te maken heeft. Toch vinden de bewoners van Wijk C sekswerk in hun wijk geen goed idee. Overigens denk ik dat het ook een onuitvoerbaar idee zal blijken.

Weloverwogen?
Politiek moet je niet aan politici overlaten. Die zijn vaak veel te arrogant om beslissingen weloverwogen te kunnen nemen. Zo is er nog helemaal niet gekeken of het creëren van sekswerkplekken in die garage technisch wel mogelijk is, of hoeveel dat gaat kosten. Er is nog geen exploitant gevonden die door de BIBOB gekomen is en die bereid is om voor een tijdelijke periode het benodigde geld op te hoesten voor het daadwerkelijk realiseren van die verbouwing. 

Onzekerheden
Of er vervolgens sekswerkers gevonden kunnen worden die in die garage willen gaan werken, is ook niet uitgezocht. Dus zelfs als het idee door de raad wordt goedgekeurd, moet er eerst gekeken worden of een verbouwing van een deel van de garage tot bordeel echt mogelijk is waarna een architect moet worden gezocht die een ontwerp maakt. Dat ontwerp moet vervolgens goedgekeurd worden, waarna de verbouwing pas plaats kan vinden. In de praktijk weet je dat je dan al snel een paar jaar verder bent. 

Tijdelijk
Als die seksplekken er zijn moeten er nog mensen gevonden worden die daar willen werken, wetende dat ze alle kosten die gemaakt zijn in een korte periode terug moeten verdienen en dan ook nog winst moeten genereren voor de exploitant. Tegen de tijd dat die sekswerkers eindelijk gebruik kunnen maken van die gerealiseerde sekswerkplekken moet er alweer naar een nieuwe locatie gezocht worden omdat de garage over niet veel later alsnog afgebroken wordt.

Alternatieven
Alleen al omdat de locatie tijdelijk is, is de garage niet de goede plek voor sekswerk. Het is veel beter om meteen een locatie te zoeken die wel langdurig en structureel als sekswerkplek gebruikt kan worden. In een leeg kantoorgebouw bijvoorbeeld, of in een voormalig schoolgebouw.

Actie
De bewoners van Wijk C hebben besloten tegen dit onzalige idee te protesteren. De actiebereidheid in de wijk is groter dan ik ooit heb gezien. Ook ik draag mijn steentje bij. Zo heb ik twee protestliederen geschreven en opgenomen waarin ik de gevoelens van de wijkbewoners op een ludieke manier probeer duidelijk te maken. Ze zullen zeker nog ten gehore gebracht worden.


Wijk C de rosse buurt van Utrecht?

Ben Nijssen | 19 januari 2025

De verbijsterde bewoners van heel Wijk C ontvingen huis aan huis een wijkbericht dat er een aantal bijeenkomsten vastgesteld waren tijdens welke de wethouder Eelco Eerenberg persoonlijk uitleg zou komen geven en de bewoners te woord zou staan. Eerste avond volle zaal. Een onafhankelijke gespreksleider zou de discussie in goede banen leiden. De gespreksleider stapte echter, tot verbazing en ongenoegen van de aanwezigen, zelf in de rol van een fictieve Wijk C bewoner om vervolgens ‘lastige’ vragen omtrent zorgen en overlast bij de wethouder aan te kaarten. Verder mocht niemand vragen aan de wethouder stellen. Na afloop konden de aanwezigen vragen stellen aan de ruimschoots voorhanden zijnde ambtenaren en als je geluk had in een één op één gesprek met de wethouder. Persoonlijk dacht ik nog het getroffen te hebben. In een tweede zitting die avond met de wethouder waren slechts 6 bewoners aanwezig en zaten we met elkaar rond een tafel. Helaas, dezelfde poppenkast vond opnieuw plaats. De wethouder probeerde de aanwezigen duidelijk te maken dat hij de verontrusting kon begrijpen maar dat hij ervan overtuigd is dat de locatie juist gunstig is voor een seksbedrijf en dat er nauwelijks sprake zal zijn van overlast en onverhoopte overlast zal alsdan bestreden worden.

Aan een onlinebijeenkomst werd door 17 bewoners deelgenomen. Een gespreksleider stelde weer de vragen en toehoorders konden via de chat vragen stellen. Daarna volgde een tweede avond met veel minder aanwezigen dan de eerste avond. Bij binnenkomst bleek al snel dat het de bedoeling was om in groepjes uiteen te gaan. De zaal probeerde dit te voorkomen door de wethouder te bestoken met vragen. Na een koffiepauze waarin een groot aantal aanwezigen kwaad naar huis ging, werd alsnog in groepjes uiteengegaan. Maar de vellen met gestelde vragen werden niet gebruikt, wel werd in discussie gegaan met de ambtenaren aan de tafels. In een later verspreid verslag staat duidelijk aangegeven waar de verontrusting onder de bewoners uit bestaat.

Op 6 februari vond er in een raadscommissie een discussie plaats over richtlijnen voor vormen en organisatie van sekswerk in de stad die in de APV (Algemene Politie Verordening) verwerkt zullen worden. Waarom waren de bewoners van Wijk C tijdens de informatieavonden hierover in totaal niet ingelicht? Waren zij verondersteld bekend te zijn met de discussies in de raad over de toekomst van het sekswerk in de stad? Als nagekomen informatie werd in dezelfde raadscie de brief over een seksbedrijf in garage Paardenveld ook aan de agenda toegevoegd. Duidelijk werd in de discussies daarover dat Wijk C niet hoeft te hopen op een afwijzing van een seksbedrijf in de garage.  Een minderheid, VVD, CDA, Denk, EenUtrecht, Utrecht Solidair en Stadsbelang is gevoelig voor de verontrusting onder de bewoners. De overige fracties verklaarden dat de bewoners vanzelfsprekend tegen zijn, wat kan je anders verwachten. Ook een petitie met veel tegenstanders kan hun niet overtuigen. Deze fracties, veelal vertegenwoordigd door jonge vastberaden vrouwen laten deze geboden kans niet liggen. Integendeel ze vonden dat de regels voor sekswerk in de APV ruimer gesteld moeten worden, zo zou bijvoorbeeld de leeftijd van de sekswerkers omlaag mogen naar 18 jaar en zou het aantal werkplekken wel omhoog kunnen. Er zou grote behoefte onder sekswerkers bestaan voor werkplekken en daar moeten ruimschoots locaties voor gevonden worden. Ook voor vormen van niet commerciële seks zou meer ruimte moeten komen, zelfs tijdens evenementen in zogenaamde dark rooms.

Op 4 maart staat er een volgende bijeenkomst voor bewoners gepland. Toegezegd is dat dan het voorstel voor de toekomst van de garage, zoals dit naar de raad zal gaan, besproken zal worden. De algemene lijn is niet moeilijk te raden. Het college staat vierkant achter een seksbedrijf en weet zich daarin ook gesteund door de raad. De garage zal zeker niet meteen gesloopt gaan worden. De vraag is wat er naast een seksbedrijf aan andere voorzieningen wordt voorgesteld. Ongetwijfeld zal beloofd worden dat eventuele overlast bestreden zal worden. De al aanwezige bedrijven in de plint van de garage zullen gerustgesteld worden omdat ze hun huur voor maximaal 10 jaar kunnen verlengen. Niet alle bedrijven zijn echter blij met de plannen.  Ondanks dat er sprake zal zijn van een proeftuin voor het seksbedrijf zullen de bewoners en bedrijven nog zeker 10 jaar met een seksbedrijf, mogelijk met een wisseling van ondernemer, opgescheept zitten. Er zijn immers forse investeringen nodig om zo’n bedrijf te kunnen opbouwen en te beheren in een betonnen skelet als deze garage. In handhaving van de overlast hebben de bewoners geen enkel vertrouwen op basis van eerdere ervaringen en ook de politie als buur zal hierin niets veranderen.

De voornaamste hoop voor de tegenstanders van een seksbedrijf is dat er geen goedgekeurde investeerder gevonden kan worden, wat ook eerder het struikelblok was. Als er een investeerder gevonden is, zal er een bouwontwerp gemaakt moeten gaan worden en een huur vastgesteld worden. Hoe kan het seksbedrijf afgescheiden worden van andere activiteiten in de garage? Dan zullen ook de financiële consequenties duidelijk gaan worden. Wie draait voor wat op? Gaat het de gemeente ook geld kosten? Wie is verantwoordelijk voor handhaving binnen de garage en wie voor buiten? Zijn hiervoor ook extra voorzieningen nodig? Er zullen diverse vergunningen uitgegeven en gepubliceerd moeten worden. Wat is er mogelijk binnen het bestemmingsplan en wat zijn de eisen van het bouwbesluit? Hoelang gaat het duren voordat de eerste sekswerker aan de slag kan gaan?

  

 

reactiewijkc

Ben Nijssen | 19 januari 2025

De bewoners van Wijk C en met hen vele anderen waren totaal overdonderd door het voornemen van het college om sekswerkplekken te realiseren in de parkeergarage Paardenveld. Tijdens diverse bijeenkomsten met de buurt was de toekomst van de parkeergarage besproken, nooit was er een discussie over prostitutie gevoerd en nu de buurt zat te wachten op de eindrapportage kwam het college met dit voornemen. Dit leidde meteen tot veel onrust in de wijk. Het gegeven van deze plannen was zo ongewoon dat dit het landelijke nieuws haalde.

Na het sluiten van sekswerkplekken op andere locaties  (het Zandpad en de Hardebollenstraat werden al in 2013 gesloten!) en het mislukken van pogingen om die elders In  de stad weer op te pakken, kwam de commissie Sorgdrager in 2021 met de aanbeveling om nieuwe locaties te beperken tot thuiswerkplekken en kleinschalige locaties met maximaal 15 werkplekken.

-              Wie zullen  de meeste onveiligheid en overlast ervaren? Dat zijn uiteraard de omwonenden (denk ook aan kinderen). De huidige omgeving van de garage is al regelmatig een bron van overlast. Er zijn nu al bewoners die ’s avonds de straat niet meer op durven gaan. ’s Avonds een rondje met de hond is er niet meer bij. Behalve de bewoners uiteraard ook de bezoekers van de bedrijven die op de onderste etages zijn gevestigd, de mensen die hun auto op de tussenliggende etages parkeren, de bezoekers van het park en ook de studentes van de HKU en TIAS, beide instellingen die ook of met name in de avonduren zijn geopend en ’s zomers de bezoekers van het park. Doordat de garage in een uithoek van de wijk ligt zal het bestemmingsverkeer via de Monicabrug in de hele wijk fors toenemen.

-              Kan 15 werkplekken als kleinschalig worden beschouwd? Ons staat de Hardebollenstraat nog in het geheugen gegrift. Het ging toen om 17 werkplekken waarin prostitutie was gevestigd. Dit was al genoeg om in een wijde omgeving rond die straat ongewenst publiek aan te trekken. De problemen met overlast waren slechts ten dele aanwezig rond de ramen. De echt ongewenste gedragingen vonden plaats in de stille hoekjes in de omgeving. Dit viel  niet te handhaven. Na het sluiten van de Hardebollenstraat was men unaniem van oordeel dat je dit niet opnieuw in de Binnenstad moest proberen op te starten. Naar de parkeergarage vertaald zou dit bijvoorbeeld tot overlast kunnen leiden in de Pastoor van Nuenenhof   en het Park Paardenveld. Rustige stille hoekjes genoeg. Nu is er vooral sprake van alcoholverslaafden en  daklozen, maar naar analogie van de Hardebollenstraat zal ook de drugsoverlast een groter probleem worden.

-              Als parkeerplek is de garage Paardenveld nooit erg geliefd geweest.  Al was het de goedkoopste. In het verleden was er sprake van veel auto-inbraak. Ondanks de nabijheid van het politiebureau! Om deze reden is de garage niet meer vrij toegankelijk, alleen met een parkeerticket. Tijdens de eerdere bijeenkomsten over nieuwe activiteiten in de garage is vastgesteld dat de garage een openbaar, voor iedereen vrij  toegankelijk gebouw moet worden. De nieuw beoogde situatie werpt een ander licht op deze vrije toegang. Hoe zullen de parkeerders hier op reageren? In tegenstelling tot wat het college beweert/hoopt zal de situatie niet verbeteren.

-              Hoe wil de gemeente en/of de exploitant van de werkplekken handhavend gaan optreden op veiligheid en overlast? Met camera’s? Dit roept vragen op over aantasting van de privacy van iedereen rond de garage en met  name van iedere bezoeker van het gebouw. Of komt er een bewaker en waar komt deze dan? Wat zou dan de opdracht van deze bewaker zijn? De gemeente stelt nu nog dat er door nieuwe activiteiten in de garage er meer reuring rond de garage zal ontstaan en dat die  voor sociale controle zullen zorgen. Het is zeer de  vraag of dit in de praktijk zo werkt. Bovendien zitten de omwonenden niet op meer reuring te wachten en al helemaal niet op de verkeerde.

-              Wat zijn de financiële consequenties? De investeringen voor het realiseren van de werkplekken zullen fors zijn en daarna komen de onderhoud en beheer kosten. Er zullen heel wat voorzieningen aangebracht moeten worden in het kale betonskelet. Aangenomen mag worden dat  deze kosten worden gedragen door een externe financier,  die ook de verhuur van de werkplekken op zich zal nemen. Bij eerdere pogingen toe nieuwe werkplekken is dit een struikelblok gebleken. In ieder geval zal de selectie van de investeerder op zijn minst weer geruime tijd kosten en daarna moeten alle verbouwingen nog plaatsvinden. De gemeente heeft al een behoorlijk bedrag gestoken in de overname van het gebouw van de huidige eigenaar. Tijdens de inspraak is gesteld dat de gemeente daarom streeft naar inkomsten om deze investering terug te verdienen en op zijn minst niet verder te laten oplopen. Langdurige procedures zijn dan niet welkom. De gemeente moet ook vrezen voor derving van inkomsten als het aantal parkeerders zal afnemen. Daarnaast is het de vraag of de initiatiefnemers voor nieuwe activiteiten in de garage nog wel zullen staan te dringen om een plekje naast de sekswerkplekken.

-              Financiële gevolgen zijn er ook voor woningeigenaren, De waarde van hun pand zal dalen door de overlast waar niet aan te ontkomen is.. De buurpanden in de Kroonstraat en Pastoor  van Nuenenstraat hebben bijvoorbeeld hun slaapkamer aan de straatkant. De overlast zal 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgaan. Aan de Catharijnekade  zal hetzelfde effect optreden.

Duidelijk dat de bewoners tegen dit voornemen van het college zijn. Alle gevolgen zijn nog niet te overzien zolang nadere details nog niet bekend zijn. Of de plannen ook stroken met het bestemmingsplan van de garage, de eisen van de bouwvoorschriften en de werkomstandigheden voor de sekswerkers zal nog nader uitgezocht moeten worden.

Teken de petitie
https://petities.nl/petitions/sta-geen-sekswerk-toe-in-parkeergarage-paardenveld?locale=nl

 

 

 

< naar blogs-overzicht

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief
Eerder verschenen papieren uitgaven
I had a dream
Vraagbaakborrel en overhandiging definitief advies
Wijk C de rosse buurt van Utrecht (2)