Utrechts straten

Verbeter de Catharijnesingel

Ondanks de herinrichting van het Stationsgebied en ondanks de gezondheids- en leefbaarheidsambities van de gemeente is de Catharijnesingel nog steeds één van de drukste, lawaaierigste en smerigste autowegen van de Binnenstad.

 

De Catharijnesingel is een belangrijke verbindingsroute en bestemming. Ze verbindt verkeer uit alle windrichtingen en vormt, net als het spoor, een grens tussen oude en nieuwe Binnenstad. Aan de ene kant staan statige kantoren en huizenrijen, oostelijk stroomt de Singel, noordelijk kroont Hoog-Catharijne.

SchermAutolampen op de Catharijnesingel © Jesse Pouw
Autolampen op de Catharijnesingel © Jesse Pouw

 

Waar de kortste snelweg van Nederland (twaalf stroken) lag, bevindt zich nu een smalle spelonkachtige tunnel, waaronder auto’s in file wachten voor parkeer- en bevoorradingsafslagen. Hoe vies precies? Onbekend. Het meetpunt vlakbij is al vier jaar buiten bedrijf.

 

Niet joggen
Over de twee kilometer Catharijnesingel van Paardenveld tot Tolsteegbrug, zorgen dagelijks tien- tot veertienduizend motorvoertuigen voor een stikstofdioxide-concentratie in de lucht van 38 tot 40,5 µg/m3 (jaargemiddelde). Onder de Europese norm, aldus gemeentewoordvoerder Koopmans.

 

Ben Slijkhuis van de Utrechtse Luchtwachters: ‘Die gemiddelden zeggen weinig over pieken waarin veel mensen aan hogere concentraties blootgesteld worden. Op windstille, warme zomerse dagen kan in spitstijden veel uitlaatgas onder het bladerdak van de Singel blijven hangen. Dan kan je daar beter niet joggen. Dat ene moment dat je achter een brommer fietst, krijg je zeer giftige uitstoot.’

 

Steeds meer fietsers en voetgangers moeten de Catharijnesingel met meer motorvoertuigen delen. De noord-zuid fietsroute langs Rijnkade en door Zocherplantsoen wordt naar de Catharijnesingel verlegd. En een toenemend aantal fietsers tussen oost en west kruist de Catharijnesingel. Ze moeten zich door de spoortunnel persen bij de Van Sijpesteijnkade of twee kilometer verderop bij de Bleekstraat, tenzij ze met fiets aan de hand de Moreelsebrug op gaan. Het college-akkoord voorziet in een nieuw tunneltje bij de Nicolaas Beetsstraat, halverwege de Catharijnesingel. De kruising bij de Bartholomeus-voetgangersbrug zal dan nog drukker worden. Hoe te voorkomen dat weggebruikers elkaar in de wielen rijden?

 

Alleen bestemmingsverkeer
De gemeente wil van de Catharijnesingel een 30km zone maken en doorgaand verkeer weren, aldus woordvoerder Koopmans, die daaraan toevoegt: ‘Er is nog geen studie gemaakt naar de mogelijkheden. De effecten wat betreft milieu/ leefbaarheid zijn dus ook nog niet in beeld te brengen.’ Terwijl de Croeselaan inmiddels een 30km bestemmingsweg is met brede groene middenberm, en de Maliesingel een 30km fietsstraat waar elkaar passerende auto’s ruimte delen met fietsers, heeft de gemeente voor de Catharijnesingel dus nog geen studie verricht.

 

Als de gemeente gaat onderzoeken hoe doorgaand verkeer kan worden geweerd, dan ligt een ‘knip’ aan beide rijrichtingen van de Catharijnesingel voor de hand. Alleen bestemmingsverkeer kan er dan nog in, voor leveranties en parkeren. Een andere mogelijkheid is een‘knijp’, waarbij doorgaand verkeer door een scala van maatregelen ontmoedigd wordt. Bij dat laatste is het de vraag of de Catharijnesingel zo autoluw wordt dat auto’s, voetgangers en wielrijders zonder te veel ongemak of gevaar de schaarse ruimte kunnen delen.

 

Peter van Bekkum van de Fietsersbond: ‘Als de gemeente hier een autoluwe 30km zone maakt, dan horen alle stoplichten te verdwijnen en kunnen overbodige invoegstroken groen worden.’ Voor de Fietsersbond heeft herinrichting van de Catharijnesingel prioriteit, inclusief nieuw tunneltje. Van Bekkum: ‘We kunnen niet wachten.’

 

Sluit je zintuigen af voor het uitzinnige autoverkeer. Stel je een schone, stille, statige Catharijnesingel voor. Terwijl de wind door de bomen waait, wandel of fiets je, tussen spiegelend water en monumentale huizenrijen van noord naar zuid en steek je gemakkelijk en veilig door van oude naar nieuwe Binnenstad. Waar blijft dat plan voor de verbeterde Catharijnesingel? •

 

Geschreven door Onno Reichwein
Uit de Binnenstadskrant nummer 1, 2019


<< terug naar overzicht