Utrechts straten

Aanpak Ooster- en Westerkade

Reinier Gerritsen, van bureau voor Stads- en Landschapsontwerp ‘Topia’, spreekt namens de meeste ondernemers van de Ooster- en Westerkade als hij zegt dat er tevreden te zijn over de gemeentelijke aanpak van de kades. Het werk start waarschijnlijk dit najaar.


De bedoeling is de kades aantrekkelijker te maken voor bewoners, bezoekers, voetgangers en fietsers. Een belangrijk uitgangspunt is een beter contact tussen het water en de kades. Gerritsen: ‘Een breed voetgangerspad direct langs het water lijkt ons fantastisch. Dat zie je nergens in de Binnenstad. Er staan nu auto’s geparkeerd’. Maar het punt is dat de gemeente dat brede pad pas geleidelijk autovrij wil maken, wegens gebrek aan vervangende parkeerplaatsen. Gerritsen pleit ervoor om het parkeerprobleem in één keer goed op te lossen en niet te kiezen voor een voorlopige halfslachtige oplossing. ‘Wij vragen ons af of een tussenperiode wel gaat werken. Als je ruimte reserveert om auto’s te parkeren, dan worden ze er ook neergezet. En wat heeft het voor nut als je een wandelstrook maakt en daar toch auto’s neer gaat zetten, zodat de ene helft van de kade een wandelzone is en de ander helft niet.’


Bankjes en bomen
Uiteindelijk zullen alle parkeerplaatsen langs de kades verdwijnen en komen er bankjes en bomen. De fietsers krijgen meer ruimte en de auto is er slechts te gast. De nieuwe inrichting en bestrating krijgt dezelfde detaillering en materialen als de nog niet zo lang geleden vernieuwde Catharijnekade (tussen het voormalige Vinke-pand en de parkeergarage Paardenveld).?De nieuwe parkeergarage bij het station Vaartsche Rijn kan het parkeren op een andere manier oplossen. Dat geldt ook voor de nieuwe fietsenstalling. Hierdoor kan het gebied worden ‘opgeschoond’.

 

(foto: Ton Verweij)


Beurtschippers
Het gebied van de Ooster – en Westerkade was vroeger een verkeersknooppunt met veel bedrijvigheid: transporteurs en handelaars in brandstoffen en bouwmaterialen, diverse fabriekjes en ook verschillende herbergen en logementen. De Vaartsche Rijn, gegraven in 1127, is een van de oudste kanalen van Nederland. Ze was een belangrijke verbinding van de stad Utrecht met de Lek, waardoor er een ontsluiting ontstond met het Rijnland (Keulen en verder). Veel beurtschippers lagen hier in afwachting van een vracht. Pas na de opening van het Merwedekanaal (1892) werd het een stuk rustiger.?Van de Westerkade vertrok ook de postkoets richting Leerdam. De kade zelf was tot ver in de twintigste eeuw dé uitvalsweg naar Gorinchem. 


Geschreven door Ton Verweij
Uit de Binnenstadskrant nummer 1, 2018


<< terug naar overzicht