Utrechts straten

Noordelijke stad krijgt fietstraat 3.0

De route tussen Biltstraat en Neude wordt – een jaartje later dan de bedoeling was - de eerste fietsstraat in de binnenstad. De auto is straks op de Wittevrouwenstraat en de Voorstraat te gast tussen de fietsers en de voetgangers.

 

Utrecht heeft tot nu toe niet veel geluk gehad met de aanleg van fietsstraten. Die op de Tolsteeg- en Maliesingel is al diverse keren op de schop gegaan. De fietsstraat uit 2016 bestaat uit een klinkerstraat voor auto’s in het midden die wordt omzoomd door twee fietsstroken van rood asfalt. De aansluiting tussen de fietsstroken en de middenstrook levert problemen op. De singel is na de herinrichting al een paar keer weer dicht gegaan voor doorgaand verkeer, omdat de klinkerweg verzakte. Dan sluit de rode fietsstrook niet meer goed aan op de middenbaan wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Ook de snelheid van de auto’s is een probleem. Weliswaar geldt er een maximum van 30 km/u, maar weinig automobilisten houden zich daaraan. Een tijd lang stond er daarom een snelheidsverklikkend nijntje op de Abstederbrug, maar die is inmiddels alweer weg.


Geen talud, geen herenhuizen
De singelfietsstraat ziet er anders uit dan de geplande in de noordelijke oude stad. Immers, de fietsstraat uit 2016 heeft aan de ene kant het talud naar de singel (het Zocherpark) en aan de andere kant brede stoepen met herenhuizen. De fietsstraat in de Wittevrouwenstraat en Voorstraat lijkt meer op de eerste Utrechtse fietsstraat: de Burgemeester Reigerstraat. Ook winkels aan beide kanten, ook een drukke route naar het centrum. De Burgemeester Reigerstraat (1996) is van het begin af aan geen succes. Een balkje in het midden van de tweerichtingsstraat maakt het onmogelijk voor (vracht)auto’s en bussen om fietsers in te halen. Die voelden de hete adem van het gemotoriseerd verkeer in hun nek en vluchten in paniek de stoepen op.
In de Wittevrouwenstraat en de Voorstraat zal dat niet kunnen: daar staan de terrassen, de parkeerplaatsen en de laad- en losplekken op de stoep gepland. •

 

Uit de Binnenstadskrant nr. 2, 2020

Woensdag 6 mei begint aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur. Tussen 7 en 19 uur wordt er gewerkt, soms ook s’ nachts. Verkeer wordt omgeleid met borden.
Het werk is eind 2020 klaar. Aansluitend, na half november, zal de Wijde Begijnestraat een andere inrichting krijgen (red.)


<< terug naar overzicht