Utrechts straten

Grachtensmart [2]

Dat 18 november een gat in de bestrating bij Nieuwegracht 137 en de onderliggende kelders viel, verbaast de bewoners van de gracht niets. Het vrachtverkeer is volgens hen de oorzaak. Op 19 november reageerde de gemeente met: ‘Hoewel er op dit moment geen concrete aanwijzingen zijn, kunnen we niet uitsluiten dat vrachtverkeer een rol speelt bij het gat.’

 

8 December verstuurden de bewoners een noodkreet aan B&W en de gemeenteraad. Zij scheven dat de middeleeuwse basisbouw niet is bestand tegen grote trillingen en kapotgereden plaveisels boven hun werfkelders. ‘Scheurvorming in gevels en binnenmuren was al niet meer ongewoon. Maar inmiddels is er steeds meer scheurvorming waarbij muren en fundamenten dreigen in te storten of gevaar opleveren van omvallen.’ Het plaveisel, hardsteen stoepranden, palen, worden regelmatig kapotgereden. Op de smalle stukken rijden vrachtwagens zich vast en beschadigen geparkeerde auto’s.

Te laat
Bewoner Peter Hustinx, woordvoerder namens de Nieuwegrachters: ‘Als we een zware vrachtwagen zien, kunnen we rechtstreeks bellen met een 06-nummer van handhaving. Die zijn er doorgaans in tien minuten. Wanneer de chauffeurs langdurig aan het laden en lossen zijn, kunnen ze worden betrapt.


SchermBewoner Peter Hustinx bij de afgesloten Nieuwegracht. Foto door Job de Jong. copy
Peter Hustinx © Job de Jong

 

Maar vaak is de vogel allang gevlogen.’ De briefschrijvers willen een 30-kilometerzone. Ook moeten de verbodsborden voor zwaar verkeer beter in het zicht komen. Het steekt de bewoners (twee derde van hen staat achter de brief) dat bijna altijd de eigenaar verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade, terwijl de gemeente haar zorgplicht niet nakomt en een visie op veilig onderhoud en gebruik van de grachten ontbreekt.
 

Voorlopig afgesloten
Voorlopig blijft de Nieuwegracht tussen de ABC-straat en de Groenestraat afgesloten. De weg kan pas weer open voor (vracht)auto’s als de twee kelders die onder het gat zitten, zijn verstevigd. De inzakking van straat en kelder is voor het college aanleiding voor een grondige inspectie van kelders die niet vaak gebruikt worden. Bij onderzoek van het gat in de bestrating bij Nieuwegracht 137 – het witte oude gebouw van het WKZ - bleek dat ook de onderliggende werfkelder een gat vertoont en een andere in slechte staat is. Vermoedelijk is er lange tijd niemand in deze kelders geweest.

Hoe aanpakken?
Er is nu besloten alle werfkelders en kelders onder wegen die niet uitkomen op een werf (wegkelders) te inspecteren als het vermoeden bestaat dat daar al lang geen mens meer was. Waarschijnlijk zijn er meer dan honderd ‘spookkelders’. Ook komt er inspectie van kelders waarover bewoners melding hebben gedaan. In april wordt de planning bekend. De gemeente overlegt met de eigenaren hoe het herstel aan te pakken. Gaat Utrecht dat betalen of moeten de woningbezitters aan de bak? Doorgaans geldt: eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor schadeherstel aan hun pand. •

 

Lees ook Grachtensmart [1]

 

Geschreven door Ineke Inklaar.
Uit de Binnenstadskrant nr. 1, 2020.


<< terug naar overzicht