Utrechts straten

De Oudegracht straks parkeervrij

Het streven van b. en w. is dat auto’s niet langer op de Oudegracht mogen parkeren. Dat staat nauwelijks ter discussie. Bewoners met een parkeervergunning kunnen volgens de gemeente dan terecht in de parkeergarages aan de Springweg, het Paardenveld en bij station Vaartsche Rijn.

Als de huidige strategie zo blijft, lijken de Binnenstadsbewoners voor de kosten te moeten opdraaien. Ze gaan dan van zo’n 30 euro per maand voor een straatplek naar 90 euro per maand overdekt. De Oudegracht zonder geparkeerde auto’s kwam 4 februari aan de orde tijdens een themabijeenkomst over de Omgevingsvisie. De eerste vraag is: kan de Oudegracht helemaal parkeervrij worden? Er zullen wellicht parkeerplekken nodig blijven: voor klusbedrijven bijvoorbeeld. Busjes passen meestal niet in garages en ook in de zijstraten kan (bijna) nergens geparkeerd worden. Andere kortparkeerders? Bijvoorbeeld de thuiszorg.


Thuisbezorgd
De tweede vraag is: hoeveel gemotoriseerd vervoer zal toch over de Oudegracht blijven rijden? De verwachting is dat met name door de vele vrachtauto’s die particulieren, winkels en horeca bevoorraden het autoverkeer op de gracht nauwelijks zal afnemen. De mensen die een parkeerplaats zoeken veroorzaken waarschijnlijk slechts een klein deel van het verkeer op de gracht. Dit dient gemonitord te worden. Als niet meer geparkeerd wordt, hoe kan de gracht dan ingericht worden? De aanwezige bewoners vrezen dat het voetgangersgebied uitgebreid wordt. Zij willen dat hun huis bereikbaar blijft met een auto. Eén van de inrichtingsopties is om de voetgangers en de fietsers te mengen - de zogeheten shared space. (Tijdens de bijeenkomst ging het niet over gemotoriseerd verkeer). Dan is er geen stoep meer. Ondernemers zien hier voordelen in. Die willen het verkeer zoveel mogelijk vertragen en de voetgangers laten zwerven over de straat, zodat er meer aandacht voor de etalages is. •


Uit de Binnenstadskrant nr. 2, 2020.


<< terug naar overzicht