Utrechts straten

Profiteren van leegstand

Vastgoed gaat als zoete broodjes over de toonbank. Toch floreert leegstandsbeheer; tijdelijk wonen in de Binnenstad is booming. Zo ook Ad Hoc, die één van de 110 actieve leegstandsbeheerders in de regio is. Als exclusieve partner van de gemeente tekende Ad Hoc vorig jaar een raamovereenkomst en heeft nu alle gemeentelijke leegstaande panden in de Binnenstad in beheer.

 

Achter ramen in de stad hangen posters van Ad Hoc, maar ook van andere beheerders zoals HOD (huisoppasdienst). Leegstand ontstaat bij wisseling van eigenaar of bestemming, in de tussenperiode. Leegstand als speculatie komt niet veel meer voor. Bij tijdelijke bewoning is het vastgoed bewaakt. Iemand die ruimte zoekt heeft een tijdje onderdak. Al jaren is er een tekort aan betaalbare woonruimten, met name voor jongeren. Daarnaast is er een tekort aan betaalbare werkruimte voor creatieven en startende ondernemingen. Wie veel te besteden heeft, vindt op de vrije markt onderdak. Anderen kunnen tijdelijk terecht via Ad Hoc. Een contract bij hen loopt 28 dagen, daarna wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd. De praktijk is dat mensen maanden, soms zelfs jaren, onderdak hebben. Wonen in een zaal van het oude Tivoli kost hetzelfde als in een werfkelder. Geen huur, maar een betaling voor de service. Bij Ad Hoc ligt de focus behalve op wonen op de culturele sector en op jonge ondernemers. De laatste jaren is er een ruim aanbod van grote gemeentelijke panden in de binnenstad waar een nieuwe bestemming voor moet komen.

 

Kunstenaar Louise Hessel in haar tijdelijke atelier op de Wittevrouwenkade © Patrick van der SandeKunstenaar Louise Hessel in haar tijdelijke atelier
op de Wittevrouwenkade © Patrick van der Sande 

 

’Net de brandweer’
Erik Kouwenberg, regiomanager bij Ad Hoc: ‘Als de opdracht van een eigenaar voor 14.00 uur ’s middags binnenkomt zorgen wij dat diezelfde dag het pand weer bewoond is. Ik vergelijk het werk soms met dat van de brandweer. Meteen hang- en sluitwerk vervangen, bruikleenovereenkomsten tekenen, sleutels overhandigen en een rondleiding doen. Wij werken snel.’ Ad Hoc heeft in het verleden opvallende projecten gedaan. Op de bovenverdiepingen van de Planeet aan de Lange Viestraat werkten anderhalf jaar lang 45 ondernemers. Bijzondere start-ups die de ene prijs na de andere wonnen in het kader van duurzaamheid of ontwerpen. Elke etage kreeg een koffiezetapparaat om het onderlinge contact te stimuleren. Op de Wittevrouwenkade 4 zijn mensen geplaatst die beloofden niet met de auto te komen, maar met de fiets. Er zijn nu ateliers en een school.

 

1000 m2 per persoon
Maar er is ook kritiek. Soms zitten er twee mensen in een gigantisch pand. ‘Dat ligt aan de wens van de opdrachtgever of aan de wet. Als wij een bedrijfspand hebben van 2000 m2 waar wij veertig bewoners in zetten, dan wijken wij af van de bedrijfsbestemming. Er zou in overleg een gedoogbeschikking kunnen komen, maar de gemeente wil liever dat er alleen gewoond wordt op een of twee strategische plekken in het pand. Maar bij kantoorwerkzaamheden kunnen er dan wel 40 gebruikers in.’ Kouwenberg vult aan: ‘Het zijn goede tijden voor ons. Wel atypisch, want leegstandsbeheerders moeten het van economische crisis hebben.’ Behalve van de gemeente krijgt Ad Hoc ook aanbod van particulieren, zorginstellingen, woningcorporaties en banken. Het voormalige Tivoli, het Domplein, de Lange Nieuwstraat, Hamburgerstraat, Oudegracht aan de werf, Lucasbolwerk en de Wittevrouwenkade – op al die plekken zijn mensen tijdelijk onder de pannen. Vandaag, maar morgen kan het anders zijn. De markt is constant in beweging. De oude bibliotheek? ‘Ik durf het niet te zeggen wanneer. Maar als hij leegkomt, krijgen wij hem, dat is zeker.’ •

 

Geschreven door Elaine Vis.
Uit de Binnenstadskrant nr. 2, 2020.


<< terug naar overzicht