'Wij hebben de problemen met werven en kelders onderschat'

‘We kunnen als gemeente de problemen met de werven en kelders alleen oplossen als we goede afspraken met particuliere eigenaren en bewoners maken’, zegt verantwoordelijk wethouder Kees Diepeveen.

Niet iedere keldergebruiker heeft nog vertrouwen. Bewonersgroep RAK22 zegt de samenwerking op. Eén eigenaar/bewoner zegt: ‘Diepeveen moet niet bij mij op de werf komen, want ik gooi hem zo de gracht in.’ De GroenLinks-bestuurder: ‘Sommigen zijn blij omdat bij hen de boel best goed is hersteld. Anderen balen van vertraging. Met weer anderen verschillen we van mening over de oorzaak van de schade en wie daarvoor opdraait.’ De gemeente herstelt sinds 2008. ‘Inmiddels weten we hoe ingewikkeld de problematiek is van de panden die met hun voetjes in het water staan.

 

schermdiepenvWethouder Kees Diepeveen: ‘Eerst meer onderzoek doen’ © Angeliek de Jonge

We hebben de complexiteit, de duur, de kosten en het proces eromheen onderschat.’ Bouwtechnisch: werk aan een wal- of kluismuur kan consequenties hebben voor de achterliggende kelder. Juridisch: de muur en de bovenliggende straat zijn van de gemeente, de kelder van de eigenaar. Als schade ontstaat, komt die dan door (zwaar) verkeer of een slechte fundering? De kelders dateren uit een periode dat er nog geen gemotoriseerd verkeer overheen denderde. Onderzocht wordt wat ze qua belasting aan kunnen.

Te traag, te duur
Utrecht is door schade en schande wijs geworden. In mei 2019 stopte de gemeente met het herstellen van de wal- en kluismuren. Ze haalde de planning niet en het werk bleek duurder dan verwacht: tot nu toe 46 miljoen en de klus is voor 70 procent klaar. Na een rapport van ingenieursbureau Antea viel het besluit: het moet anders. ‘Dat rapport was positief over de bouwmethodes, kritisch over de rest. Boodschap was: gemeente, bezint eer ge verder gaat. Daarom onderzoeken we nu goed vóór we verdergaan. Nodig vanwege de veiligheid, maar ook cultuurhistorisch interessant.’ Zo ontdekte de gemeente dat een op de vier kelders niet in beeld is. En stuitte op weeskelders zonder vindbare eigenaar. Een radarauto onthulde onder het wegdek meerdere onbekende holle ruimtes: spookkelders. Aanleiding om de eigenaren aan te schrijven voor inspectie. Zo’n onderzoek kost tijd. ‘Ik snap dat mensen ongeduldig worden. Maar als we ergens tempo kunnen maken omdat herstel simpel is, doen we dat. We doen ons best om vertrouwen te winnen.’

Commissie van wijzen
Utrecht doet veel, vindt Diepeveen, met een digitale nieuwsbrief, een werven-app, een enquête op de site, chatsessies. ‘Bewoners willen maar één ding: veiligheid. We lanceren een verbod op zwaar verkeer op alle grachten, daar horen boetes bij.’ Er komt een commissie van wijzen –‘een idee van bewoners’. ‘Een club van vier, vijf deskundigen met een juridische of bestuurskundige achtergrond. Geen rijdende rechter, maar mensen die onafhankelijk advies geven over verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.’ •

Geschreven door Ineke Inklaar.
Uit de Binnenstadskrant nr. 5, 2020.


<< terug naar overzicht