Utrecht in 2030 volgens CMU

In opdracht van de stichting Centrum Management Utrecht (CMU), een organisatie van ondernemers en instellingen zoals de musea, werkt het Rotterdamse bureau BVR al enige tijd aan een toekomstperspectief voor 2030. De vragenlijsten zijn verstuurd.


De eerste resultaten moeten begin maart worden gepresenteerd, dus nog voor de gemeenteraadsverkiezingen. Buiten het oude centrum gaat veel op de schop. De westkant van het station, Merwedekanaal, Rotsoord, Cartesiusdriehoek, Leidsche Rijn en de Uithof. Overal wordt beton gestort. En intussen blijkt de bevolking nog sneller te groeien dan tot voor kort verwacht.


Begin december 2017 publiceerde de stad met de tien omliggende gemeenten een ‘ruimtelijk economische koers’. Daarin is veel aandacht voor de nieuwe bouwlocaties, want in HC kan niet veel meer bij. Directeur van het CMU Jeroen Roose-van Leijden: ‘In het verleden hebben de centrumondernemers veel naar de gemeente gekeken als het gaat om toekomstplannen. Het is goed dat zij nu op eigen kracht een visie ontwikkelen.’


Dus zijn er bijeenkomsten. ‘Utrecht, winkelhart van Nederland?’ Dat was het thema (met een onheilspellend vraagteken) van een minicongres dat het Ondernemersfonds Utrecht eind oktober in de Rabotoren belegde. Om interessant te blijven tegenover internetwinkels moet er meer aandacht komen voor leisure, voor ‘beleving’, luidde een conclusie. In de winkelwereld is beleving al twintig jaar het sleutelwoord.


Vastgoed-visie
Het is duidelijk dat de winkeliers fors kunnen tobben over hun handel. Gelukkig kwamen daags voor Kerstmis Gedeputeerde Staten van Utrecht met een blijde boodschap. Er komt een stop op de bouw van nieuwe winkelcentra in de hele provincie. De verwachting is dat Provinciale Staten het voorstel zullen aannemen. Voorlopig dus geen nieuwe concurrenten meer in de buurt. Maar in Leidschendam, toch ook niet zo ver weg, bouwt Unibail Rodamco, de grootste belegger in winkelcentra in Europa, aan het grootste winkelcentrum van Nederland. Ook de Utrechtse vastgoedsector gaat een integrale centrumvisie schrijven.



                                           
                                                 De huidige centrummanager van de Binnenstad
                                                  Jeroen Roose-van Leijden © Sjaak Ramakers


Het initiatief komt van de Vereniging eigenaren Commercieel Onroerend Goed Centrum Utrecht (VCOC). Dit is een select gezelschap van zo’n 35 vastgoedbedrijven, waaronder Klépierre (de Franse eigenaar van Hoog Catharijne), het beursgenoteerde Vastned, ASR (de eigenaar van het oude postkantoor op de Neude) en Redevco (de vastgoedfirma van de familie Brenninkmeijer en eigenaar van het voormalige C&A-pand op het Vredenburg). De visie wordt opgesteld door Jorine de Soet. Zij was de eerste centrummanager van de Binnenstad, is eigenaar van het adviesbureau Kordaat in Ruimte, dat diverse winkelcentra met succes heeft opgepimpt, en was tot oktober vijf jaar lang onafhankelijk voorzitter van de VCOC. Kledingwinkelier Tom Broekman volgde haar bij de VCOC op.


Meer ‘blurring’
De Soet heeft reeds iets van haar ideeën uit de doeken gedaan. Zij voorziet nog meer ‘blurring’, een vermenging van horeca en winkels, al of niet gepaard met mensen die op laptops werken. Voorts waarschuwt zij voor ongebreidelde uitbreiding van de horeca, respectievelijk horecaleegstand. Zij verwijt de gemeente ‘eendimensionaal beleid, (...) slechts vanuit het oogpunt van milieu en luchtvervuiling.’


Tot slot ‘heeft het ons altijd verbaasd dat de gemeente Utrecht een echte anti-auto gemeente geworden is.’ Dit schreef De Soet als voorzitter van de VCOC enkele maanden geleden. Een woordvoerder van de gemeente verklaart desgevraagd dat de gemeente ‘graag en intensief samenwerkt met alle betrokken partijen in het centrum’. •

Geschreven door Bert Determeijer.
Uit de Binnenstadskrant nummer 1, 2018.


<< terug naar overzicht