Tweedehands is trendy

Op de zuidelijke Oudegracht bekijkt een verzorgd geklede vrouw de etalage met moderne sieraden. Aan haar arm een tasje van de Bijenkorf. De antiquair ernaast is nog gesloten; wie iets uit de etalage wil, kan een mobiel nummer bellen. De vrouw wandelt richting Twijnstraat, om na enkele meters te stoppen bij de volgende etalage vol oude spullen.

‘Al deze winkels trekken een publiek dat in musea en cultuur is geïnteresseerd’, zegt Han Ruyters, eigenaar van het enige Nederlandse prentkaartenantiquariaat ‘Groeten Uit’. ‘Heel ander publiek dan de mensen die naar het gebied rond de Hema gaan.’ Ruyters heeft klanten uit heel Nederland en zelfs uit het buitenland: ‘Amerikanen die een bezoek inplannen in hun Europatrip.’ Krijgt hij een nieuwe partij oude prentkaarten binnen, dan tipt hij vaste klanten. 

Verkoopsucces
Voor ‘Groeten Uit’ is extra winkelend publiek gunstig. ‘De etalage is mijn verkoopsucces. Mensen blijven staan. Niet lang geleden had ik oude provinciale kaarten, voorzien van het wapen in art deco. Een blikvanger, ze waren snel verkocht.’ Toch wordt de omzet niet gemaakt in het pand op de Oudegracht 284, waar Han Ruyters nu al 23 jaar gevestigd is. ‘Ik ben vaak te vinden op beurzen, daar verkoop ik het meeste.’


Lang niet van elk publiek profiteert zijn zaak: ‘Er komen hier ook Japanners voorbij, vanwege het Nijntje Museum. Die hebben geen belangstelling.’ Ook het jonge zomerse publiek uit Zuid-Europa levert hem geen omzet. Bang dat Utrecht net zo dichtslibt als Amsterdam is hij niet: ‘Amsterdammers ergeren zich mateloos aan alle toeristen. Maar hier is het niet extreem druk.’ 

Concentratie werkt goed
‘Het is goed dat er meer ondernemers met oude spulletjes bij elkaar zitten. Zo pak je de mensen mee die naar musea gaan, publiek met een iets ruimere portemonnee’, zegt Alexandra de Haard van Antiek & Curiosa op Oudegracht 314. Twee dagen in de week beheert ze haar deel in de winkel die haar compagnon Jean-Paul Simon ruim twee jaar geleden startte; voor die tijd had hij een zaak in de J.P. Coenstraat. De andere twee dagen is ze actief in het collectief van De Oude Pijpenlade op nummer 199. ‘Daar komen meer studenten, dus daar verkoop ik ook goedkopere dingen.’ Met alle nieuwe winkeltjes in ‘vintage’ is de omzet in de Pijpenlade er niet minder op geworden: ‘Mensen nemen de route over de gracht. En de upgrade van de Twijnstraat speelt ook een rol. Dat is een mooie straat, met een goed niveau van winkels.’
Alexandra noemt het ‘leuk werk, met leuke klanten’. ‘Ik zit al dertig jaar in het vak en ik verbaas me nog steeds over wat ik vind. Bij het opruimen van een huis, op markten, op veilingen. Verrassend, dat is het.’

 

Uit de Binnenstadskrant nummer 2, 2017.

Geschreven door Anne Pols.
Foto © Gerard Arninkhof.


<< terug naar overzicht