Opbouwen en weer afbreken

Aan de stadsvernieuwing in het Stationsgebied werken duizenden mensen met een tijdelijk contract. Een van hen is steigerbouwer Jerrol Maliepaard. Hij is zzp’er in de ketting onderaannemers die bouwgroep BAM inhuurt.

 

‘Wij maken de grootste fietsenstalling van Europa. Begin 2019 wordt het laatste deel opgeleverd. Dan zijn er 12.500 plaatsen. Ik bouw steigers, ondersteuningssteigers en werksteigers. Ik bouw ze en breek ze af, haal ze weg en verplaats ze.

 

schermopbouwenenweer afbreken
© Sjaak Ramakers

 

Een keer had ik haast. Ik zag een gat in de muur en dacht: dan kruip ik daardoorheen naar de plek waar ik moet zijn. Na een kwartier dwalen ben ik weer terug geklommen en via de normale werkingang gegaan. Hoe moet je naar beneden en naar boven? Het deel in aanbouw is een heel spannende gigaruimte.’Met een brede grijns: ‘Ik denk niet dat ik mijn fiets hier zou stallen. Mijn collega vond hem al vier keer pas de volgende dag terug.’

 

Kwart over zes beginnen
Tot de oplevering in februari werkt Jerrol veertig uur per week onder de grond in de stalling in wording. ‘Om kwart over zes, na een half bakje thee, ga ik aan het werk. Ik krijg een bouwtekening en dat moet dezelfde dag af. Tot vier uur is meestal een mannetje of vijftig aan het werk: betonvlechters, timmermannen, metselaars, loodgieters. De meesten moeten al om vijf uur op; ze komen uit het hele land.’

 

Aannemer BAM komt op locatie regelmatig werklieden tekort. Soms zijn er honderd man nodig. De klus is gigantisch. ‘Dertig mensen werken in de stalling voor BAM in vaste dienst. De rest zijn aannemers met hun onderaannemers die ook weer hun personeel meebrengen. Diegene voor wie ik nu werk, heeft voor deze week drie uitzendkrachten extra erbij ingehuurd.’

 

Harnas
Zoals overal in de bouw worden werklui tijdens een klus soms weggeroepen om ergens anders even een steiger neer te zetten, zodat bijvoorbeeld de elektricien verder kan. Bouwen vergt een flexibele houding. Het moet maar net uitkomen hoeveel kranen er kunnen zijn en of de bouwmaterialen op tijd zijn geleverd. Als iets stagneert, loopt de planning voor het hele traject weer anders. Anderhalf jaar geleden werkte Jerrol bij de ondersteuningssteiger voor de overkapping met bollen boven het Stationsplein. Het was de grootste steiger die ooit in Europa is gebouwd; 70.000 kubieke meter en 22 meter hoog.

 

‘Zoiets had ik nog nooit gezien, een megading. Ik moest hem afbreken. Heel interessant als je daaraan mee kan werken. Voordat ik steigerbouwer werd, was ik stoffeerder, stuwadoor en heftruckchauffeur. Ik ben soepel en lenig en draag nu mijn harnas, dat is een klimgordel met beveiligingslijn. Als ik niet over de hoogte nadenk, dan vlieg ik er zo overheen.’ •

 

Geschreven door Elaine Vis
Uit de Binnenstadskrant nummer 1, 2019


<< terug naar overzicht