Meer bezoekers, minder kopers

‘Het doet pijn als er, zoals nu met ‘Strand West’ (de onlangs failliet verklaarde meubelzaak op Oudegracht 114), weer een unieke onderneming verdwijnt’. Aldus Arjan Kleuver, sinds 2018 de voorzitter van Centrum Management Utrecht (CMU), de belangenorganisatie van ondernemers in de Binnenstad.


Kleuver – voorheen twaalf jaar D66 raadslid schetst een zorgelijk beeld: ’Niet alleen zelfstandige winkeliers, maar ook grote ketens - onlangs nog Sissy-Boy en CoolCat - gaan hier in de Binnenstad failliet. Soms komt er gelukkig een doorstart, maar het onderstreept hoe zwaar de winkelsector het heeft. Het aantal bezoekers en hun bestedingen blijven achter ten opzichte van het niveau van vlak voor de crisis van 2008. Hoofdoorzaken: toename van het internetkopen en slechte citymarketing. Veel malaise is onzichtbaar: stille verhuur [nog geopende winkels die bij makelaars in de etalage staan], maar ook oudere winkeliers die bij gebrek aan perspectief en opvolging sluiting overwegen.’

‘Dertig procent meer bezoekers nodig‘
Zelfs als de op internet kopende Utrechtenaren weer naar de winkel op de hoek gaan, is dat volgens Kleuver bij lange na niet voldoende om het tij te keren: ‘De economie in het centrum is gebaseerd op miljoenen bezoekers. Bezoekers uit de wijde regio zijn het belangrijkst. Door uitbreiding van winkelruimte [alleen al die in Hoog Catharijne is verdubbeld] is een sterke groei van consumenten en hun bestedingen nodig, enkel en alleen om omzet te behouden en te overleven.

 

schermArjan Kleuver, dertig procent meer bezoekers nodig door Sjaak Ramakers copy
Arjan Kleuver (foto: Sjaak Ramakers)

 


Het CMU gaat er daarom vanuit dat er de komende twee jaar dertig procent meer bezoekers bij moeten komen die ieder gemiddeld acht procent meer besteden in de Binnenstad. Ook de kleine zelfstandige ondernemer leeft niet van de wind en ook niet van alleen inwoners.’


Ervaringen

Kleuver: ‘We hebben geen goede citymarketing en er is geen budget. Het budget dat CMU wil gebruiken is door ondernemers zelf opgebracht via het (verplichte) ondernemersfonds. Het is noodzakelijk dat we onze krachten bundelen met Utrecht Marketing, met organisaties als Tivoli, en ook met grote ketens. De Binnenstad moeten we aanprijzen vanwege de combinatie van schoonheid, cultuur, evenementen, winkelen en horeca. Er ligt een kans voor ondernemers die unieke ervaringen aanbieden, ervaringen die niet op internet te vinden zijn. Goede horecaconcepten, modewinkels en ondernemers met creatieve, leuke retail-ideeën hebben absoluut toekomst in de Binnenstad.’

Valse informatie
Volgens Kleuver hebben bewoners en ondernemers beide belang bij een schone, veilige en aangename Binnenstad. Maar met de Actiegroep 030 heeft hij weinig op: ‘Het is valse informatie van hen dat er alleen maar meer kroegen bijkomen. Dit terwijl er in 2018 nota bene slechts vijf horecavergunningen verleend zijn. Het is omgekeerd: door sluitingen van horeca en winkels dreigt het hier juist verontrustend rustig te worden. Het beeld van de Binnenstad als pretpark waar toeristen tegen de gevel staan te plassen klopt helemaal niet. En als het wel gebeurt staan bewoners en CMU aan dezelfde kant. Waar het over gaat is een gezinnetje uit Veenendaal dat naar Museum Speelklok gaat, nieuwe kleren koopt en een hapje en een drankje doet en een hartstikke leuke dag heeft.’


Naschrift redactie: Volgens het horecaloket van de gemeente zijn er in 2018 tien horecagelegenheden bijgekomen, uitgezonderd Stationsgebied, afhaalzaken en (terras)uitbreidingen. Het aantal bezoekers aan de historische Binnenstad neemt sinds 2015 weer toe. Die stijging is geheel toe te rekenen aan ‘toeristisch bezoek en horeca’ (beide percentueel verdubbeld ten opzichte van de totale bezoekmotieven). Het motief ‘winkelen’ is in dezelfde periode afgenomen. Daarom zijn de bestedingen per bezoeker en de totale bestedingen in de drie jaar van 2015 tot 2018 gedaald. Toeristen en horecabezoekers besteden per persoon blijkbaar gemiddeld veel minder in de Binnenstad dan winkelaars. ‘Kijken, kijken, maar niet kopen’. (gebaseerd op STRABO marktonderzoek voor CMU). •

 

Geschreven door Onno Reichwein
Uit de Binnenstadskrant nummer 3, 2019


<< terug naar overzicht