Hoedenzaak Jos van Dijck

In 1923 begon de oma van Francesco Baldi (48) de hoedenzaak Jos van Dijck in de Bakkerstraat. Francesco nam, als derde generatie, de hoedenzaak over in 2001. ‘De winkel heeft een ziel en als ik de Binnenstad in loop voelt het als een verlengde huiskamer’, aldus Francesco.

 

De oma van Francesco is geboren in Utrecht, ze werd ziek nadat ze verhuisde naar een klein dorpje boven Arnhem. De dokter constateerde dat ze ziek was van de heimwee naar Utrecht. Hij raadde haar ouders aan haar terug te sturen naar Utrecht en daar een leven op te bouwen. Zo gezegd zo gedaan. Francesco: ‘Het pand in de Bakkerstraat was oorspronkelijk van de broer van mijn oma en ze kon dat overnemen. Zo is ze de hoedenzaak begonnen’. Op de gevel stond groot de naam ‘Abelmann’, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog veranderde ze deze in de naam van haar man, ‘Jos van Dijck’. ‘Ik geloof dat het verhaal was dat ze steeds meer aanloop kreeg van Duitse soldaten en ze daar niet mee geassocieerd wilde worden’, aldus Francesco.


 
‘Mijn oma was een nette, gedisciplineerde ondernemersvrouw die, denk ik, besloten heeft een product te kiezen dat goed verkocht’, vertelt Francesco. Iedereen droeg in die tijd een hoed of een pet; in de Bakkerstraat waren maar liefst vijf hoedenzaken. Nu is Jos van Dijck de enige in heel Utrecht.


Francesco stond eerst helemaal niet te popelen om de winkel over te nemen. ‘ik heb diverse andere banen gehad, maar uiteindelijk deed ik het toch.’Het klinkt misschien wat dramatisch, maar de winkel heeft een ziel.’
Inmiddels kan hij er geen genoeg van krijgen. Het maken van de hoeden, de kennis delen en het helpen van mensen bij een keuze maken. ‘De fabrieken van de leveranciers zijn stokoud, een prachtig gezicht. Het is iets uit een ander tijdperk. De geuren die daar hangen, van wol en haarvilt en après. Ja, dat is echt jeugdsentiment waar ik heel blij van word’.


De Binnenstad voelt volgens Francesco als een verlengde huiskamer. ‘Al is het wel stiller geworden in de stad. De economische crisis en de zondagsopening hebben daar mee te maken. Enfin, dat is nou eenmaal zo’. De collectie van Francisco bestaat voor de helft uit zelfgemaakte hoeden. De klanten weten zijn zaak dan ook wel te vinden, van politici tot muzikanten. ‘De collectie is heel divers. Ik zeg altijd: mijn goedkoopste baseball cap is €6,50 en mijn duurste dameshoed is €420. Ik probeer alles wat in de mode is en praktisch is in mijn collectie te hebben. Dus daarmee bedoel ik een regenhoed die ook nog leuk staat of een zonnehoed die hip is!’

Geschreven door Pippi Kragtwijk

<< terug naar overzicht