Grote wagens in een kleine ruimte

Hoeveel last heeft de Binnenstadsbewoner van ‘de nieuwe economie’? Bestellen via internet, de ‘just-in-time’ aflevering van goederen en pakjes en al die retourzendingen van impulsieve aankopen?


The Read Shop op de hoek van het Ledig Erf heeft onlangs het contract met PostNL verbroken. Anita van Driel, eigenaar: ‘De vergoeding ging steeds verder naar beneden. Om een voorbeeld te geven: we kregen 20 cent voor een ingepakte fiets die hier twee weken lang in de weg stond. Ook kwamen er steeds meer pakjes uit China (via Alibaba), vaak spullen die je net zo goed bij de Action kunt kopen. Mensen die op hoge poten komen binnenstormen of hun pakje er nog niet is. We hadden daar geen zin meer in en extra winkelomzet leverde het ook nauwelijks op. Ja, een pakje sigaretten. We hebben nu via Postmasters méér, kleinere, pakjes, tegen betere vergoeding, en kunnen meer aandacht geven aan onze echte klanten.’


Heen en weer gerij
Op weg naar knoop- en knelpunten komen we in de Twijnstraat de busjes van DPD en UPS een paar keer tegen. De heer Kruger van UPS: ‘De tijdsdruk valt best mee. Sommige collega’s willen graag een gehaaste indruk maken, geloof ik. En van politie of parkeerwachters hebben we nauwelijks last. Als je maar niet in de weg staat en je je aan de vergunning houdt.’


Rody van de Pavert van DPD neemt ook de tijd voor ons. Hij reageert laconiek op ongeduldig achter hem wachtend verkeer. ‘We mogen zonder ontheffing laden en lossen tot 11.30 uur, maar niet in de Zadelstraat, gek genoeg. Omdat wij verder dan dertig kilometer wegkomen (Veenendaal) krijgen wij geen vergunning van de gemeente Utrecht. Ik lever aan winkels en aan particulieren, en dat schiet niet altijd lekker op. Het is mijn brood, maar het is een hoop heen en weer gerij en geloop voor die pakjes.’ Albert Heijn heeft bol.com overgenomen, dus we zijn benieuwd naar de ervaringen met een voor het filiaal nieuw ophaal- en wegbrengpunt in de toch al vrij krap bemeten winkel. Teamleidster kassa Dikra Bahri: ‘Het gaat heel goed, verrassend gemakkelijk, de klant is tevreden. We hebben een aparte kast, voor zo’n dertig pakketten per dag. De klant kan op zijn eigen tijd langskomen.’


Diepvries en houdbaar
Aan de zijkant, in de Nicolaasstraat, bevindt zich een berucht logistiek punt. Er staan vaak vrachtauto’s uit te laden, met draaiende (koel)motoren. Geen pretje voor wie erboven woont. Sommige wagens zijn zo groot dat ze de bocht niet kunnen maken, tot ergernis van het woon-werkverkeer in de ochtendspits. Hoe zit dat precies?


Hamza ait Ichon, teamleider verkoopklaar, staat ons zeer behulpzaam te woord. ‘AH werkt met vijf transporteurs. Die mogen ons op vier tijdstippen leveren. En niet om 06.30 uur, zoals jullie kennelijk is verteld. Het brood komt wat eerder, maar diepvries en houdbaar komen niet voor 08.30 uur. En om 19.00 uur is de laatste levering. Deze laaden losplek is trouwens niet van ons. Alle winkeliers in de Twijn mogen er gebruik van maken. En, inderdaad, de horeca heeft wel eens de gewoonte om fris en bier vroeger te laten lossen. Dat maakt wel lawaai, ja, die rollende containers. Zoals jullie zien hebben we hier geluidswerende matten op de grond gelegd. En onze bedrijfsleider heeft regelmatig goed overleg met de buren.’


Klep moet dicht
Marcel Wannet van Gall & Gall heeft juist zijn operationeel manager Nederland over de vloer. Dat treft. ‘Flessen drank zijn zwaar, dus het is jammer dat ze niet voor de deur kunnen leveren. De vrachtwagens mogen niet over de gracht rijden. Dat geeft wel eens communicatieproblemen met buitenlandse chauffeurs. Ze moeten rechtsaf naar de losplaats op de Nicolaasstraat. Dat is dan best een stukje sjouwen. En dan moet ook de klep dicht, want de inhoud is té verleidelijk voor de cliënten van Altrecht. We leveren overigens ook via internet veel bij de klanten thuis.’


De Lijnmarkt blijkt om 10.00 uur verrassend leeg en stil. Moet hier niet bevoorraad worden? Ralph Bond, in banketbakkerskostuum, eigenaar van Bond & Smolders, schenkt ons een espresso in bij de nieuwe uitgiftebalie met doorzicht op de bakkerij. ‘Het is anders wel degelijk erg druk hier. Sinds Post NL zijn monopolie kwijt is, is nu iedereen bezig met het rondbrengen van pakjes. Het gaat de hele dag door nu de gemeente de hinderpaaltjes heeft weggehaald. Tot 11.00 uur mag er met busjes worden geleverd, maar zoals je ziet zijn veel winkels niet echt vroeg open. Dat geeft congestie tegen 11.00 uur. UPS en DPD mogen overigens de hele dag door leveren, met behoorlijk groot materieel. Heel veel gedoe levert het uiteindelijk toch niet op. Want Utrechters zeiken en zeuren wel veel, maar in wezen zijn ze erg loyaal naar ‘hun staatsie’ en pikken ze heel wat ongemak.’ Wat is onze conclusie na deze matineuze queeste? Ongemak en overlast lijken al met al mee te vallen. Maar wij als Binnenstadsbewoners zouden wel wat meer fysiek in de winkels mogen kopen, in plaats van achter de pc verantwoordelijk te zijn voor veel onnodig heen en weer gerij.

 

Geschreven door Erik van Wijk en Charles Crombach
Uit de Binnenstadskrant nummer 5, 2017


<< terug naar overzicht