Gemeente wil af van 45.000 fietsers over Vredenburg

De gemeente wil fietsers zoveel mogelijk buitenom de Binnenstad leiden. Daarom worden doorfietsroutes ontwikkeld: aantrekkelijke, snelle verbindingen met minder auto’s.

 

Voor de doorgaande fietser moet de singel als verdeelring werken. De Malie- en Tolsteegsingel zijn nu al fietssingel Oost. De gemeente bekijkt de mogelijkheden aan de noordkant van de singel. Een verbeterde route daar kan het Vredenburg en de Binnenstad ontlasten. Maar hoe kunnen de routes over de Weerdsingel WZ en OZ zo verbeterd worden dat daar meer fietsers komen? Op de Weerdsingel OZ kijkt de gemeente of de weg anders ingericht moet worden. De aansluiting tussen de west- en oostzijde van de Weerdsingel is slecht. Nu kunnen fietsers via de Monicabrug en de Van Asch van Wijckbrug óf via de voetgangersbrug bij de Weerdsluis. Een fietsbrug bij de Weerdsluis maakt de route sneller. Die staat ook op het wensenlijstje van de gemeente (met nog 20 andere bruggen of tunnels, waaronder bij het Paardenveld en het Wolvenplein). De gemeente moet vanwege het budget kiezen. Volgens de fietstelweek in 2016 gaan dagelijks 36.000 fietsers in twee richtingen over het Vredenburg. Over de Weerdsingel OZ zijn dat er nu 2000. Uit een verkenning komt dat zo’n 2500 fietsers voor de singelroute zullen kiezen als er een brug bij de sluis komt.


gemeentewilafEen fietsbrug over de Weerdsluis maakt
de fietsroute sneller © Saar Rypkema
 

Duur en ontsierend
De bewoners in Pijlsweerd en de Vogelenbuurt zijn niet enthousiast. Ze vinden een brug bij de Weerd sluis duur, ontsierend, historisch niet verantwoord en met name bij de smalle Bemuurde Weerd OZ landt de brug slecht. De bewoners van de Vogelenbuurt willen de straat zo houden: dit profiel is juist door hen gepromoot. Ze vinden het nu een prettige en veilige fietsroute. Pluspunt kan zijn als er een wandelroute langs de waterkant komt. Bewoners van Pijlsweerd die op de Weerdsingel WZ naar het oosten fietsen, voelen zich niet veilig door de rakelings passerende, te hard rijdende auto’s. In westelijke richting rijden ze over een smal fietspad waar fietsers elkaar niet kunnen passeren. Vraag is of fietsers verleid kunnen worden de singelroute te nemen. Die is namelijk door de bolwerken langer. Cijfers in hoeverre er nu, na de herinrichtingen, meer fietsers het singeltracé rijden zijn niet bekend.

 

Verwacht wordt dat het aantal fietsers op de Vredenburgroute stijgt naar 45.000 per werkdag. Dat vraagt om een oplossing. •

 

Uit de Binnenstadskrant 3, 2020.
Geschreven door Ben Nijssen.


<< terug naar overzicht