Fietser sneuvelt in Jacobijns venijn

De Jacobijnenstraat doet haar historische naam eer aan. Deze verbinding tussen de Oudegracht en de Breedstraat heeft een venijnig karakter. De arge-/roekeloze fietser, met westenwind in de rug, zeilt vrolijk naar de kruising met het Predikherenkerkhof. En daar gaat het fout. Er is geen zicht op fietsend onheil van rechts. En ook het Predikheerverkeer vergist zich vaak in die plotse Jacobijn. Het gebied gaat binnenkort op de schop, maar aan dit fietsvenijn gaat nog niets veranderen.

 

‘Het valt allemaal mee’
Deze zomer waren er weer twee zware incidenten. In het ene geval was er sprake van hoofdletsel. In het andere geval werd een fietser door een quad (een motor op vier wielen) geschept. De quad-bestuurder reed doodgemoedereerd door, maar meldde zich later bij de politie. Justitie zag geen aanleiding voor strafvervolging. ‘Beide partijen moeten er samen uit zien te komen’, aldus een woordvoerder van de politie.

 

scherm Fietser sneuvelt De gevaarlijke kruising op een rustig moment © Dick Franssen
Fietser sneuvelt De gevaarlijke kruising op een rustig moment © Dick Franssen

 

Volgens de gemeente ‘valt’ het allemaal mee: ‘In ons systeem staan tussen 2014 en 2018 vier ongevallen geregistreerd waarbij een fietser betrokken is geweest. In totaal leidde dit tot drie gewonden’, meldt een woordvoerder. De twee recente incidenten betekenen toch een boeiende escalatie.

 

De woordvoerder maakt een kanttekening. Slechts bij een kwart van de ongevallen met politie-inzet wordt iets geregistreerd. Alleen de ‘zwaardere’ gevallen komen aan bod. Ook inzake de precieze locatie van ongevallen maakt de gemeente een voorbehoud. ‘In 2014 was de precieze plaats van 37 procent van de ongevallen bekend, in 2018 was dit 80 procent.’

 

Twee klappen per week
Gert-Jan Veldkamp, bewoner van het pand op de hoek met de Loeff Berchmakerstraat, verbaast zich over de cijfers. ‘Er zijn hier op de kruising minimaal vier incidenten per week. Je hoort de klap en elke keer schrik je je een ongeluk. Uit menselijk oogpunt moet je helpen, we zijn er veel tijd aan kwijt.’

 

Over de reactie van de politie is Veldkamp niet opgetogen. ‘We zeggen elke keer tegen de agenten: meldt dit aan de gemeente. Zij hebben toch regelmatig overleg met elkaar? En dan krijgen we te horen: dat is niet onze taak. Maar zij gaan toch ook over veiligheid?’ Veldkamp vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente niet al uit eigen beweging in actie is gekomen. Want het gevaar is alom bekend. en ‘dit gaat niet om grote bedragen.’

 

Bij de komende reconstructie wordt het gebied autoluw, maar aan de Jacobijnenstraat zal niets veranderen. Een verkeersdrempel bij zijn huis zou enorm uitmaken, meent Veldkamp. Maar drempels zijn in deze buurt niet mogelijk vanwege de trillingen door het verkeer, meldt de gemeente. Blijkbaar geldt dit ook voor fietsdrempels.

 

In het verleden waren er fysieke hulpstukken zodat het meeviel met de ravage op deze kruising: een grote bolle spiegel, waarin je de kruising kon verkennen, en een verkeersdrempel, zodat je in ieder geval moest remmen. In een streven naar een rustig straatbeeld zijn die hulpstukken verdwenen.

 

(Jacobijnen speelden een belangrijke rol in de Franse revolutie. Samen met Robespierre voerden ze naar verloop van tijd steeds meer een schrikbewind.) •

 

Geschreven door Bert Determeijer
Uit de Binnenstadskrant nummer 4, 2019


<< terug naar overzicht