De strategie van Mr. Beam

De Utrechtse animatiestudio Mr.Beam is actief in diverse landen en heeft tot nu toe zelfs meer opdrachtgevers in het buitenland dan in Nederland. Toch past het team nog steeds in een gezellige, robuuste werkruimte waar een man of zeven achter hun computer zitten te werken. Eigenlijk een beetje verstopt achter in een gebouw aan de Westerkade waarvan de entree een koffiezaak is.

 

De vraag is of je Mr.Beam nog steeds een starter mag noemen, want de kiem van het bedrijf werd reeds rond 2010 gelegd. Dat was op een studentenkamer ietsje verderop aan de kade. Daar begonnen Mo Assem en zijn studievriend met de uitwerking van hun kernidee: het doorbreken van het klassieke 4:3 kader van foto, film, tv en internet en het overstappen naar projectie op voorwerpen van allerlei vormen en afmetingen, vooral in de publieke ruimte. Heel wat Utrechters kennen hun werk al: de Lumenprojecties in de Binnenstad en ook de Nijntje-installatie die tijdens winteravonden op de deur van het gelijknamige museum te bewonderen is – vallende sneeuwvlokken en een deur die piepend opengaat.

Hoogstandjes
Toch doet de naam Mr.Beam niet meteen een bel rinkelen bij de willekeurige inwoner van de Domstad. Precies in de voorbije crisisjaren wist het bedrijf zich tot een veelgevraagde onderneming voor projectieanimatie te ontwikkelen die een zelfbewuste eigen koers vaart in de onstuimige wereld van de digitale entertainmentsector. Mo: ‘Meteen al toen we onze eerste vingeroefeningen online gezet hadden, kregen we serieuze vragen uit het buitenland en zelfs een opdracht van Coca Cola via een Amerikaans marketing-bureau. In Rio de Janeiro.’ Het team is zuinig op zijn creatieve vermogen. ‘Als we alles zouden aanpakken wat er op ons afkomt, hadden we nu in Dubai of Los Angeles gezeten. Maar dan waren we ons eigenzinnige karakter onderweg kwijtgeraakt. We zijn niet geïnteresseerd in het herhalen van technische hoogstandjes, van ieder project willen we zelf leren. We moeten het verhaal dat de opdrachtgever voor ogen heeft interessant vinden, dus elk project moet linksom of rechtsom tot verdieping leiden.’

 


Jeroen Bosch
Mr.Beams team zweeft ergens in het gebied tussen technische innovatie, design en kunst. ‘Maar de technische kant hoort dienstbaar op de achtergrond te blijven,’ vindt Mo. ‘Wij willen dingen maken die wij goed vinden.’ Nog steeds werkt het bedrijf met mensen die afgestudeerd zijn aan de HKU of als student stage willen lopen. Mr.Beam heeft ook een eigen componist (Roel Slootman, opgeleid aan de HKU) die muziek en geluid voor de producties creëert. De laatste tijd melden zich meer en meer klanten uit Nederland. De Efteling met zijn 65-jarig jubileum bijvoorbeeld, maar ook de flagship store van H&M in Amsterdam. En dan was er vorig jaar de productie voor de grote Jeroen Bosch-expositie in Den Bosch. En nu loopt er een opdracht van het Museum voor Oudheden te Leiden. Voor een indruk: zie www.mrbeam.com. Mr.Beam is niet extern gefinancierd en legt zelfs inkomsten apart om te sparen voor projecten die het bedrijf graag zelf wil maken. Heel wat opdrachten in de cultuursector komen tot stand via inschrijving. Mo Assem vindt Utrecht een inspirerende stad die hij graag per eigen boot op de gracht laat zien aan zijn relaties. Maar hij vindt heel wat elementen in de stad ‘onderbelicht’ en dan niet per se in de letterlijke betekenis. ‘De stad kan nog veel aantrekkelijker gemaakt worden.’

 

Uit de Binnenstadskrant Utrecht nummer 4, 2017.
Geschreven door Charles Crombach en Erik van Wijk.


<< terug naar overzicht