Betonrot in Tolsteegbrug

De in fluorescerend gele pakken gehulde mannen die maandenlang in weer en wind manmoedig auto’s tegenhielden op de Tolsteegbrug bij het Louis Hartlooper Complex zijn verdwenen. Maar onder de brede brug heersen nog stofwolken en het lawaai van pneumatische sloophamers in het felle licht van bouwlampen.


De brug met zijn uitwaaierende kaden, een rijksmonument uit 1925, wordt gerenoveerd. Leendert van Leeuwen van aannemerij Van Wijk, die het werk uitvoert, vertelt wat er aan de hand is. De brug is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School, helemaal van baksteen zo te zien. Maar de eigenlijke brug, de boog die het water van de singel overspant, is van vijftig centimeter dik beton. Alleen de zijkanten zijn van baksteen.


© Humphrey Daniëls 

 
En nu is er bij een inspectie betonrot ontdekt in de boog. De ijzeren wapening is gaan roesten. Er is vocht bij gekomen. Roest zet uit en doet het beton barsten. Dat is heel schadelijk voor de sterkte van de brug, die bovendien eigenlijk niet is gebouwd op al die zware vrachtauto’s die er dagelijks overheen rijden om winkels en de horeca van de Twijnstraat te bevoorraden.


Dof geluid
De aannemer heeft een werkeiland ingericht in?de vorm van een kleine vloot aan elkaar gekoppelde dekschuiten. Van Leeuwen loopt vanaf de kade over de schuiten tot onder de brug. Hij klopt met een kamer op het beton boven zijn hoofd: ‘Kijk, of liever, luister. Je hoort hier een dof geluid, het klinkt hol.’ Vlak ernaast klinkt de hamerklop helderder. ‘Dat doffe geluid, daar is het mis. Daar is het beton brokkelig. Het zit niet meer goed vast aan de wapening. We bekloppen zorgvuldig de hele betonboog om alle slechte plekken te vinden. Die worden daarna onder handen genomen. Eerst wordt met pneumatische sloophamers het slechte beton weggebikt tot het ijzer blootligt. Daar maken we extra bewapening aan vast. Boven de bewapening komt een waterdichte laag en ten slotte wordt het gat dichtgespoten met beton dat is versterkt met staalvezels.’


In maart klaar
De werkzaamheden zijn verleden jaar begin oktober gestart. Projectleider Dick van Doorn van het gemeentelijke ingenieursbureau legt uit dat in de eerste maanden het beton daar gerepareerd is waar het gewicht van het verkeer het grootste is, onder de autorijbaan. Daarom moest het autoverkeer op de brug toen worden beperkt. Nu worden de overige slechte plekken aangepakt en kan het verkeer de brug gewoon weer gebruiken. Het werk verloopt volgens plan. In maart moet alles klaar zijn en is de brug weer stevig genoeg om jaren mee te gaan. Zou dat ook voor het bakstenen metselwerk gelden? Dat vertoont scheuren en kieren. Hier en daar wortelen er zelfs kleine bomen in. Van Doorn: ‘Er worden wat proeven uitgevoerd om achter de oorzaak van de scheuren te komen. Maar ons bureau gaat verder niet over eventuele reparatie. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke dienst Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen.’ 

Geschreven door Marijke Brunt

Uit de Binnenstadskrant nummer 1, 2018


<< terug naar overzicht