Bemiddelaars in tweedehands kleding

Boven de McDonalds op de Oudegracht huist het zenuwcentrum van een succesvolle start-up: de webwinkel voor tweedehandskleding United Wardrobe.


Hoe een goed idee binnen korte tijd kan uitgroeien tot een miljoenenbedrijf hebben Thijs Verheul en zijn twee vrienden bewezen. Drieënhalf jaar geleden begonnen zij hun webshop en nu verwerken ze met zestien medewerkers elke dag van negen tot half zes de stroom van aanvragen.

Als Wageningse studenten kwamen zij op het idee om iets te bedenken om de aanschaf van tweedehandskleding en -accessoires gemakkelijker te maken. In plaats van allerlei markten en winkels af te struinen, kan men via een aan de website gekoppeld appje eenvoudig zoeken in een ruime voorraad ingebrachte artikelen. De werkwijze is als volgt: de verkopende partij maakt een foto van het aan te bieden artikel, noemt een prijs en eventuele bijzonderheden en zet het geheel online. De kopende partij maakt een keuze in de webshop en rekent af met United Wardrobe. De verkoper krijgt bericht en stuurt het artikel naar het opgegeven adres van de koper. Als het artikel ontvangen en geaccepteerd is, wordt de uitbetaling, met een inhouding van tien procent, in orde gemaakt.

 

Thijs Verheul. Foto door Ton Verweij.


Snelle methode
Thijs: ‘het is een makkelijke, goedkope maar vooral ook veilige manier om aan hippe, leuke kleding te komen. Of om juist die gekke sneakers te vinden waar je al tijden naar op zoek was. Het is een snelle methode, zonder veel gedoe en wij zijn nog duurzaam bezig ook. Er is namelijk al zoveel kleding op deze planeet. Waarom zouden wij altijd maar nieuwe kleding kopen als er al zoveel leuks beschikbaar is?’

United Wardrobe begon in een klein kantoortje op het Herculesplein. Vervolgens trok men antikraak in het leeggekomen postkantoor op de Neude. Door de groei was er al snel behoefte aan een meer professionele kantooromgeving en die werd gevonden op de Oudegracht. Daar kan eventueel ook nog worden doorgegroeid.

De medewerkers zijn enthousiast en doen het niet voor het salaris, maar vooral om de sfeer en de dynamiek. Thijs: ‘hoewel je dat misschien zou verwachten in deze sector, is het niet de bedoeling dat men gaat thuiswerken. Wij vinden het belangrijk om als team bij elkaar te zitten en zodoende contact te hebben. Het is elke dag weer keihard werken en dat is fijn om gezamenlijk te doen. En hoewel er momenteel voor circa een miljoen per maand verkocht wordt, worden er bij ons geen topsalarissen verdiend. Wij zien het als een soort sociale marktplaats voor het kopen en verkopen van kleding.’ Momenteel wordt al voorzichtig naar het buitenland gekeken: België, Frankrijk en Duitsland lijken ook zeer aantrekkelijke markten.


Uit de Binnenstadskrant Utrecht nummer 4, 2017.

Geschreven door Ton Verweij.


<< terug naar overzicht