Laptopplakkers en broodjeshalers

22 januari 2020
Ineke Inklaar

 

Wie vaak door het centrum loopt, vermoedde het al: de horeca in de binnenstad neemt hand over hand toe. "Hè, zat daar eerst niet een kledingzaak/schoenenwinkel/tassenshop?" Nu zijn er cijfers die dat gevoel onderbouwen. Datlinq, een marketingbureau dat informatie geeft over voeding en verkooppunten, heeft namelijk een overzicht uitgebracht.

De hele stad Utrecht telde vorig jaar 1020 horecazaken. In 2012 waren dat er nog 734. Dat is in acht jaar tijd een stijging van bijna 40 procent. Nou niet meteen mopperen. Want met de zogeheten horecadichtheid valt 't eigen nog mee, als je het tegen de andere grote steden afzet. Amsterdam is Neerlands koploper met bijna 4500 horecazaken. En Rotterdam heeft er ook nog bijna 2x zoveel. Grappig weetje bovendien: de horeca in Lopik groeide met 136 procent. En goed om je te realiseren: ook het aantal horecagelegenheden in wijken die tegen het centrum aanliggen, is toegenomen.


schermdrukteCredits: AD 

 

Datlinq legt uit waar die groei van de horeca in het algemeen vandaan komt. Mensen eten en drinken nu eenmaal meer buiten de deur. Een deel van de klantenkring is zzp'er, een mensentype dat graag met een laptop de hele dag in een café zit. Voor jongeren is ergens een broodje of een beker koffie halen onderdeel van hun lifestyle. (En Utrecht is nu eenmaal een jonge stad met veel studenten en afgestudeerden die zijn blijven plakken). Maar ook zijn bedrijfskantines opgeheven, waardoor werknemers de straat op moeten voor hun bammetjes. Welke werkende kent nu niet het fenomeen 'lunchwandeling'?

De toename zit 'm dan ook vooral in de 'daghoreca': koffiebars en lunchrooms. Eten voor ontbijt, lunch en een snack tussendoor. Echte cafés en restaurants – die dus vooral mikken op avondklanten - komen er veel minder bij. Een andere verklaring voor de groei is onze eigen schuld. Wij shoppen online, waardoor er leegstand is in winkelstraten (kijk maar eens om je heen op de Steenweg).  Gemeenten en vastgoedeigenaren balen daarvan, want dat is slecht voor de sfeer. Ze zien liever horeca dan maandenlang een affiche 'Te Huur'. •


<< terug naar overzicht