2016-5

November 2016

In deze editie van de Binnenstadskrant:

Viva Vaartsche Rijn

Over twee jaar zal op station Vaartsche Rijn ook de sneltram naar de Uithof halt houden. Het station is dan ook vooral bedoeld als ‘overstapstation’ om Utrecht Centraal te ontlasten. Het zou er wel eens flink druk kunnen worden. Maar daarvan is nu – een paar maanden na de opening eind augustus – nog geen sprake. Op een doordeweekse ochtend wachten op perron 1-2 om tien over negen achttien meest jonge reizigers op hun trein richting Utrecht Centraal. Aan de overkant op perron 3-4 stappen er even later vierentwintig uit.

Diepe bassen

Als je een horecazaak begint komt de gemeente kijken hoe het staat met de geluidsisolatie. Hoe beter geïsoleerd, hoe harder je de muziek (in dbA’s) mag zetten. Maar als je het goed wilt doen moet je tegenwoordig geen dbA’s meer meten, maar dbC’s. Het verschil: dbA zijn decibellen die zijn gemeten met een filter voor de gevoeligheid van het menselijke oor; bij dbC wordt een meetfilter toegepast dat gevoelig is voor hoge en lage geluidfrequenties.

Bomenleed

De grachten zijn in oktober plotseling weer vijf bomen armer geworden en negentien bomen zijn door zware snoei verminkt. Oorzaak: de werkzaamheden aan de kademuren. Wethouder Kees Geldof heeft dat nu ook toegegeven. Hij kon ook niet anders, want in een onderzoeksrapport van een extern bureau staat dat onomwonden. De werkzaamheden zijn nu even op een laag pitje gezet tot duidelijk is op hoe de overlevingskans voor de bomen groter kan worden gemaakt.

Torengeheim
Een lezer (S. Ramakers) vraagt de redactie waarom de Klaaskerk twee torens heeft. Hij stelt ook nog een tweede vraag: waarom zijn de torens zo verschillend?





>> download pdf
<< terug naar overzicht